AJS - Albert John Stevens, UK
Albert John Stevens sestrojil roku 1897 za pomoci
svých synů benzínový motor. Snad právě proto, že začal
svou dráhu stavbou motoru, se tohoto základního principu
držel i nadále a své stroje AJS nikdy neosazoval jinými
motory než vlastními. Jiní výrobci nakupovali motory
zvenčí, ale bratři Stevensové postupovali právě opačně -
napřed dodávali samotné motory a svůj první úplný motocykl
postavili až v roce 1909.
Komerční úspěch se jim i přesto zajistit nedařilo. Navzdory
nesčetným vítězstvím v silničních soutěžích (AJS 350
tvořily jedinou dvojici, která v roce 1914 zvítězila v
juniorské kategorii závodu TT a v roce 1920 vyhrála soutěz
juniorů i seniorů) přesla firma AJS do rukou jiných bratří.
Collierové stavěli motocykly Matchless v Plumsteadu,
situovaném jihovýchodně od Londýna, a posléze přikročili
(alespoň v poválečných letech) ke sloučení firem AJS a
Matchless. Barvu nádrže vybírali ze dvou možností. Svůj
podnik rozšiřovali i nadále, až se z něho stala firma AMC
(Associated Motorcycles), která si získala pověst jakéhosi
útočiště zbankrotovaných výrobců motocyklů.
Důvod, proč se firma AJS (která ve skutečnosti patřila AMC)
dostala do tíživé finanční situace, je nutno hledat v
příliš nadsazeném, nereálném programu soutěžních akcí.
Zcela právem vešla ve známost skrze vítězství v
soutěžích, která vybojovala svými poměrně jednoduchými
jednoválcovými stroji. Od hlav se čtyřmi ventily
konstruktéři raději upustili, a tak se ve dvacátých letech
poměrně slušne osvědčily třistapadesátky a pětistovky
OHV, které budily pozornost nápadně velkým sacím otvorem
opatřeným vhodným ventilem. Na dřivějši tradici navázaly
jednoválcové stroje s vačkami nad hlavou motoru, počínaje
třistapadesátkou z roku 1927 a dlouhodobě oblíbeným strojem
klubových jezdců v poválečné verzi 7R konče. I navzdory
těmto úspěchům firma AJS tvrdošíjně lpěla na staré hře
s kamplikovanými prototypy a závodními stroji, které
slibovaly daleko více, než pak doopravdy daly. Byla zde
pětistovka se ctveřicí ventilů po straně v řadovem
uspořádání, nebo na druhé straně složitý závodní stroj
se čtyřmi válci do "V" o kubatuře 500 cm3. O
rychlosti tohoto přeplňovaného stroje s přídavným
spalováním nebylo nejmenších pochyb (prvenství na okruhu
Clady Ulster GP měl předem zajištěno), ale trpěl jedním
chronickým nedostatkem - přehříváním. Nic nepomohlo ani
vodní chlazení, které nepřineslo nic jiného než další
kila navíc, nepočítáme-li další komplikace. Ve stejném
duchu pokračoval i neslavný nástupce právě zmíněného
stroje, nesoucí jméno Porcupine. Při práci na tomto
dvouválcovém motocyklu se dvěma vačkovými hřídeli nad
hlavou motoru konstruktéři vycházeli ze čtyřválcového
stroje Gilera a od samého začátku počítali s přeplňovaním
motoru. Zákaz tohoto opatření ze strany FIM znamenal pro nový
stroj hotové neštěstí. Ještě větším nestěstím však
bylo, že se firma AJS po mnoho let držela jedné a téže
konstrukce, kterou jen nepatrně obměňovala. A bez podstatných
konstrukčních zásahů motocykl stále postrádal nejen
potřebný výkon, ale i spolehlivost. Až doposud jsme se
zabývali jen známými stroji AJS. Zatímco závodní stroje
střídavě vyhrávaly i prohrávaly - což záleželo na
konkrétním typu - silniční se i přes menší věhlas stále
držely na slušné úrovni a dobře se prodávaly. Velký stroj
se dvěma válci uspořádanými do "V" spatřil svět
v roce 1910 jako osmistovka. Měl mechanické ventily (ventily
otvírané a zavírané jen atmosférickým tlakem tou dobou už
rychle vycházely z módy), třírychlostní převodovku a tehdy
ještě málo běžné spouštění motoru nožní klikou. K
motocyklu bylo samozřejmě možné připojit postranní vozík.
Skvělým exemplářem tohoto stroje byly vlastní sportovní
motocykly AJS s torpedy vpředu. Firma je začala vyrábět v
roce 1914. Později zvedla jejich kubaturu na 996 cm3, ovšem
opravdovou zvláštností, jakou firma AJS vynikala nad
ostatními výrobci, bylo to, že vyráběla vlastní motory se
dvěma válci do "V".
FOTO:
001... AJS V4 Supercharged, obsah 495 cm3, 1939
002... AJS Big Port SB6, obsah 350 cm3, 1 válec, 1931
004... AJS GR7, "Speedway", 1926?
007... AJS (26T??), 1939
008... AJS "Big Port", obsah 350 cm3, 20. léta
009... AJS 7R/3, 1954
010... AJS Model 30, obsah 593 cm3, rozvod OHV, 2 válce, 4 ventily , 33 k při 6800
ot/min, max
rychlost 152 km/h, 1957
011... AJS 7R, obsah 349 cm3, rozvod OHC, 1 válec, 31 k při 7000
ot/min,
max rychlost 177 km/h
012... AJS Supercharged V-four, přeplňovaný čtyřválec OHC, obsah 495 cm3, výkon asi 80
k, max. 217 km/h, 1939
013... AJS R8, 1930
014... AJS Big Port 350, 1926
015... AJS Model D, 748 cm3, 1915
016... AJS G6, 349 cm3, max. 121 km/h, 1926
017... AJS R7 (30/7), 346 cm3, 1930
018... AJS S3, 498 cm3, 1931
019... AJS V4 Supercharged, 495 cm3, max. 217
km/h, 1939
020... AJS 7R, 349 cm3, max. 177 km/h, 1948
021... AJS 18S, 1953
022... AJS 16M, 348 cm3, 1954
023... AJS Porpucine, 500 cm3, výkon 55 bhp při
7600 rpm, 1954
024... AJS 7R/3A, 350 cm3, výkon 40 bhp při
8000 rpm, 1954
ODKAZY: