BMW, Deutschland

Je nesporné, že BMW čímsi vyniká nad ostatními výrobci motocyklu, neboť, jak se zdá, tato firma inspirovala a dosud inspiruje k loajalitě vůči své značce více jezdců než kterákoli jiná. Jedinou vyjímku z tohoto pravidla snad tvoří Harley. Je to docela zajímavá paralela. Obě firmy zaujímají na trhu jedinečné postavení. Nikdo nikdy zatím BMW nepřekonal a jeden důvod (snad zásadní), proč firma na rozdíl od mnoha ostatních bez úhony prošla všemi úskalími a dosud žije spočíva v tom, že nabízí něco, co nikdo jiný.Max Friz, tvůrce "boxeru"
Firma BMW vždy něčím vynikala nad jinými výrobci motocyklů, a to už od samého počátku své existence. Za svůj zrod nevděčí jen skupině jezdců - konstruktérů, kteří vzpláli chvilkovým nadšením pro věc, ale jedné společnosti, která se dříve zabývala výrobou leteckých motorů, a za výmarské republiky se po celém Německu porozhlížela po možnostech dalšího uplatnění, protože si i nadále potřebovala zajistit prosperitu. Snad právě z těchto důvodů (dokonce se říka, že konstruktér Max Friz prý nenacházel v motocyklech vůbec žádné zalíbení) byl první motocykl R32 z roku 1932 tak unikátní. Fakt je, že ploché dvouválce tehdy vyráběl kdekdo, avšak Friz je vylepšil přidáním několika novinek: převodovky automobilového typu, spojky a pohonu zadního kola prostřednictvím hřídele.
Především to však byl velmi pečlivě zkonstruovaný motocykl. Zadni kolo se dalo snadno sejmout, hnací hřídel byl poměrně čistý a jeho údržba nevyžadovala přílišné úsilí. Příčné rovinné uspořádání dvouválcového motoru přineslo nejen zvýšení účinnosti chlazení, ale také snížení těžiště. Stroj nebyl vyjimečně lehký ani nijak zvlášť rychlý (ve verzi R32 osazené motorem s bočními ventily o kubatuře 500 cm3 a celkovém výkonu osmi a půl koně vyvinul rychlost jen devadesát kilometrů za hodinu), zato však byl velmi robustní, dobře propracovaný a spolehlivý. Zásada, která stavěla na první místo kvalitu a rychlost považovala ve srovnáni s ostatními parametry jen za druhořadou, se natolik osvědčila, že se podle ní firma BMW řídí od svého založení až dodnes.
Jednoválcové stroje přicházely a odcházely podle toho, jak se v hospodářské sféře střídaly krize s konjunkturami. Předni vidlice byla zpočátku odpružena listovými pery, která později nahradily teleskopické tlumiče (šlo o první využití principu hydraulického tlumení vůbec). Čas od času se objevovala vidlice typu Earles, která po nějaké době vždy opět ustoupila, aby uvolnila cestu teleskopickým tlumičům; občas se objevilo i přeplňování motoru a rozvody s ventily nad hlavou motoru. Začátkem osmdesátých let se objevila dokonce série K zvaná "flying bricks" ("létající cihly"). Její základ tvořily vodou chlazené tří- nebo čtyřválcové motory, které ovšem měly nastoupit až po zániku éry dvouválcových strojů. K tomu ovšem stejně nikdy nedošlo, neboť základní, do nejvyšší dokonalosti dovedená konstrukce BMW s typickým vzduchem chlazeným dvouválcovým motorem v rovinném uspořádání a hnacím hřidelem se mezi jezdci těšila až příliš velké popularitě. Ano, může to vyznít jako otřelé klišé, ale rovinné dvouválcové uspořádání skutečně obstálo ve zkoušce času.
Model R69S, je kombinací starého s novým. Objevil se na trhu v roce 1960, tedy pět let poté, co se ve velkém začaly vyrábět vidlice typu Earles. Vždyť motor se dvěma válci v rovinném uspořádání o kubatuře 590 cm3 neznamenal pro tehdejší generaci jezdců žádnou novinku. Ale se svými dvaačtyřiceti koňmi při 7000 ot./min byl ve své době mezi sportovními stroji BMW naprostou jedničkou. Údajně dosahoval rychlosti až 175 km za hodinu a kromě jiného šlo o vůbec první hromadně vyráběný motocykl s hydraulickými tlumiči řízení. Tlumičem byla opatřena rovněž klika, neboť bylo třeba tlumit jeji torzní vibrace. Jako vítěz mnoha soutěží různých značek (jak Thruxtonu 500, tak i barcelonské čtyřiadvacítky v roce 1961) zůstal model R69S i nadále mezi sportovními stroji BMW jakousi vlajkovou lodí a toto postavení si udržel až do roku 1969.

FOTO:

001... BMW R32, 1948
002... BMW R35, 1938
003... BMW World Land-Speed Record, 493 cm3, 95 hp - 8000 rpm, 1937 (28. 11. 1937 Ernst Henne 173,57 mph)
004... BMW R12, 1937
005... BMW R12, 1937 (Military model)
006... BMW R60/R75, (with Bener-Floran sidecar), 1968
007... BMW R42, 1926-28
008... BMW R32, 1923
009... BMW R3, 305 cm3, 1936
010... BMW R2, 198 cm3, OHV, 1931-36
011... BMW R2, 198 cm3, OHV, 1931-36
012... BMW R69S, 590 cm3, 1960-69
013... BMW R5, 494 cm3, 1936-37
014... BMW R5, 494 cm3, 1936-37
015... BMW R11, 745 cm3, 1929-34
016... BMW R12, 745 cm3, 1935-41, Wehrmacht
017... BMW R12, 745 cm3, 1935-41, Military
018... BMW R12, 745 cm3, 1935-41, Military
019... BMW R12, 745 cm3, 1935-41, Military
020... BMW R12, 745 cm3, 1935-41, Civilian
021... BMW R16, 730 cm3, 1929-34
022... BMW R17, 735 cm3, 1935-37
023... BMW R7 Sport, 1935
024... BMW R66, 597 cm3, 1938-41
025... BMW R20, 190 cm3, 1939-38
026... BMW R20, 190 cm3, 1936-38
027... BMW R23, 247 cm3, 1938-40
028... BMW R23, 247 cm3, 1938-40
029... BMW R23, 247 cm3, 1938-40
030... BMW R35, 342 cm3, 1937-40
031... BMW R35, 342 cm3, 1937-40
032... BMW R35, 342 cm3, 1937-40
033... BMW R35, 342 cm3, 1937-40
034... BMW R51 Sport, 494 cm3, 1938-40
035... BMW R51, 494 cm3, 1938-40
036... BMW R61, 597 cm3, 1938-41
037... BMW R61, 597 cm3, 1938-41
038... BMW R71, 745 cm3, 1937-41
039... BMW R71, 745 cm3, 1937-41
040... BMW R71, 745 cm3, 1937-41
041... BMW R71, 745 cm3, 1937-41
042... BMW R75, 745 cm3, 1941-45
043... BMW R75, 745 cm3, 1941-45
044... BMW R69, 1958
045... BMW R69, 1959
046... BMW R75, 1943
047... BMW R75, 1943
048... BMW R75, 1943
049... BMW R75, 1943
050... BMW R60/2, 1968
051... BMW R60/2, 1968
052... BMW R50S
053... BMW R25
054... BMW R12, 1937
055... BMW R12
056... BMW R12
057... BMW R25/2, 1951
058... BMW R25/3, 1955
059... BMW R25/2
060... BMW R35, 1948
061... BMW R50/2
062... BMW R50/2
063... BMW R66, 1939
064... BMW R68
065... BMW R69S
066... BMW R90S
067... BMW, 250 cm3, 1 válec
068... BMW R60/2, 1969
069... BMW R100RS, 1978
070... BMW R90S, 1979
071... BMW R100S, 1980
072... BMW R100S/5
073... BMW R69S, 1965
074... BMW R35
075... BMW R90/S, 898 cm3, OHV, 67 k při 7000 ot/min, max 201 km/h, 1975
076... BMW R12, 745 cm3, SV, 20 k při 4000 ot/min, max 120 km/h, 1935
077... BMW R60, 594 cm3, OHV, 28k, max 120km/h, 1965 s postranním vozíkem Steib z roku 1952
078... BMW R52, 500 cm3, SV, 12k, 1. typ standartně osazovaný světlem, 1928
079... BMW R32, první motocykl BMW, 493 cm3, SV, 8,5 PS při 3300 ot./min, max 90km/h, 1923
080... BMW 500 cm3, rychlostní motocykl, se kterým Ernst Henne dosáhl před válkou rychlosti 279,5 km/h.
081... BMW 500 cm3, Pohled do útrob rychlostního motocyklu.
082... BMW R80ST, 1982
083... BMW R75 sahara, 745 cm3, 1941-45
084... BMW R75 sahara, 745 cm3, 1941-45
085... BMW R32, 494 cm3, 1923
086... BMW R32, 494 cm3, 1923
087... BMW R32, 494 cm3, 1923 (nákres)
088... BMW R32, 494 cm3, 1923 (pohled zepředu)
089... BMW R63, 734 cm3, výkon 24 bhp při 4000 rpm, max 120 km/h, 1928
090... BMW Rennsport, 494 cm3, výkon 48 bhp při 8000 rpm, max 210 km/h, 1954
091... BMW R27, 250 cm3, 1965
092... BMW R27, 250 cm3, 1965
093... BMW R60, 590 cm3, výkon 28 bhp při 5600 rpm, max 145 km/h, 1967
094... BMW R90S, 898 cm3, výkon 67 bhp při 7000 rpm, max 200 km/h, 1975
095... BMW R90S, 898 cm3, výkon 67 bhp při 7000 rpm, max 200 km/h, 1975

ODKAZY:


Zpět do galerie