BMW, Deutschland
Je nesporné, že BMW čímsi
vyniká nad ostatními výrobci motocyklu, neboť, jak se zdá,
tato firma inspirovala a dosud inspiruje k loajalitě vůči své
značce více jezdců než kterákoli jiná. Jedinou vyjímku z
tohoto pravidla snad tvoří Harley. Je to docela zajímavá
paralela. Obě firmy zaujímají na trhu jedinečné postavení.
Nikdo nikdy zatím BMW nepřekonal a jeden důvod (snad
zásadní), proč firma na rozdíl od mnoha ostatních bez úhony
prošla všemi úskalími a dosud žije spočíva v tom, že
nabízí něco, co nikdo jiný.
Firma BMW vždy něčím vynikala nad jinými výrobci
motocyklů, a to už od samého počátku své existence. Za
svůj zrod nevděčí jen skupině jezdců - konstruktérů,
kteří vzpláli chvilkovým nadšením pro věc, ale jedné
společnosti, která se dříve zabývala výrobou leteckých
motorů, a za výmarské republiky se po celém Německu
porozhlížela po možnostech dalšího uplatnění, protože si
i nadále potřebovala zajistit prosperitu. Snad právě z
těchto důvodů (dokonce se říka, že konstruktér Max Friz
prý nenacházel v motocyklech vůbec žádné zalíbení) byl
první motocykl R32 z roku 1932 tak unikátní. Fakt je, že
ploché dvouválce tehdy vyráběl kdekdo, avšak Friz je
vylepšil přidáním několika novinek: převodovky
automobilového typu, spojky a pohonu zadního kola
prostřednictvím hřídele.
Především to však byl velmi pečlivě zkonstruovaný
motocykl. Zadni kolo se dalo snadno sejmout, hnací hřídel byl
poměrně čistý a jeho údržba nevyžadovala přílišné
úsilí. Příčné rovinné uspořádání dvouválcového
motoru přineslo nejen zvýšení účinnosti chlazení, ale
také snížení těžiště. Stroj nebyl vyjimečně lehký ani
nijak zvlášť rychlý (ve verzi R32 osazené motorem s
bočními ventily o kubatuře 500 cm3 a celkovém výkonu osmi a
půl koně vyvinul rychlost jen devadesát kilometrů za hodinu),
zato však byl velmi robustní, dobře propracovaný a
spolehlivý. Zásada, která stavěla na první místo kvalitu a
rychlost považovala ve srovnáni s ostatními parametry jen za
druhořadou, se natolik osvědčila, že se podle ní firma BMW
řídí od svého založení až dodnes.
Jednoválcové stroje přicházely a odcházely podle toho, jak
se v hospodářské sféře střídaly krize s konjunkturami.
Předni vidlice byla zpočátku odpružena listovými pery,
která později nahradily teleskopické tlumiče (šlo o první
využití principu hydraulického tlumení vůbec). Čas od času
se objevovala vidlice typu Earles, která po nějaké době vždy
opět ustoupila, aby uvolnila cestu teleskopickým tlumičům;
občas se objevilo i přeplňování motoru a rozvody s ventily
nad hlavou motoru. Začátkem osmdesátých let se objevila
dokonce série K zvaná "flying bricks"
("létající cihly"). Její základ tvořily vodou
chlazené tří- nebo čtyřválcové motory, které ovšem měly
nastoupit až po zániku éry dvouválcových strojů. K tomu
ovšem stejně nikdy nedošlo, neboť základní, do nejvyšší
dokonalosti dovedená konstrukce BMW s typickým vzduchem
chlazeným dvouválcovým motorem v rovinném uspořádání a
hnacím hřidelem se mezi jezdci těšila až příliš velké
popularitě. Ano, může to vyznít jako otřelé klišé, ale
rovinné dvouválcové uspořádání skutečně obstálo ve
zkoušce času.
Model R69S, je kombinací starého s novým. Objevil se na trhu v
roce 1960, tedy pět let poté, co se ve velkém začaly
vyrábět vidlice typu Earles. Vždyť motor se dvěma válci v
rovinném uspořádání o kubatuře 590 cm3 neznamenal pro
tehdejší generaci jezdců žádnou novinku. Ale se svými
dvaačtyřiceti koňmi při 7000 ot./min byl ve své době mezi
sportovními stroji BMW naprostou jedničkou. Údajně dosahoval
rychlosti až 175 km za hodinu a kromě jiného šlo o vůbec
první hromadně vyráběný motocykl s hydraulickými tlumiči
řízení. Tlumičem byla opatřena rovněž klika, neboť bylo
třeba tlumit jeji torzní vibrace. Jako vítěz mnoha soutěží
různých značek (jak Thruxtonu 500, tak i barcelonské
čtyřiadvacítky v roce 1961) zůstal model R69S i nadále mezi
sportovními stroji BMW jakousi vlajkovou lodí a toto postavení
si udržel až do roku 1969.
FOTO:
001... BMW R32, 1948
002... BMW R35, 1938
003... BMW World Land-Speed Record, 493 cm3, 95 hp - 8000
rpm,
1937 (28. 11. 1937 Ernst Henne 173,57 mph)
004... BMW R12, 1937
005... BMW R12, 1937 (Military model)
006... BMW R60/R75, (with Bener-Floran sidecar), 1968
007... BMW R42, 1926-28
008... BMW R32, 1923
009... BMW R3, 305 cm3, 1936
010... BMW R2, 198 cm3, OHV, 1931-36
011... BMW R2, 198 cm3, OHV, 1931-36
012... BMW R69S, 590 cm3, 1960-69
013... BMW R5, 494 cm3, 1936-37
014... BMW R5, 494 cm3, 1936-37
015... BMW R11, 745 cm3, 1929-34
016... BMW R12, 745 cm3, 1935-41, Wehrmacht
017... BMW R12, 745 cm3, 1935-41, Military
018... BMW R12, 745 cm3, 1935-41, Military
019... BMW R12, 745 cm3, 1935-41, Military
020... BMW R12, 745 cm3, 1935-41, Civilian
021... BMW R16, 730 cm3, 1929-34
022... BMW R17, 735 cm3, 1935-37
023... BMW R7 Sport, 1935
024... BMW R66, 597 cm3, 1938-41
025... BMW R20, 190 cm3, 1939-38
026... BMW R20, 190 cm3, 1936-38
027... BMW R23, 247 cm3, 1938-40
028... BMW R23, 247 cm3, 1938-40
029... BMW R23, 247 cm3, 1938-40
030... BMW R35, 342 cm3, 1937-40
031... BMW R35, 342 cm3, 1937-40
032... BMW R35, 342 cm3, 1937-40
033... BMW R35, 342 cm3, 1937-40
034... BMW R51 Sport, 494 cm3, 1938-40
035... BMW R51, 494 cm3, 1938-40
036... BMW R61, 597 cm3, 1938-41
037... BMW R61, 597 cm3, 1938-41
038... BMW R71, 745 cm3, 1937-41
039... BMW R71, 745 cm3, 1937-41
040... BMW R71, 745 cm3, 1937-41
041... BMW R71, 745 cm3, 1937-41
042... BMW R75, 745 cm3, 1941-45
043... BMW R75, 745 cm3, 1941-45
044... BMW R69, 1958
045... BMW R69, 1959
046... BMW R75, 1943
047... BMW R75, 1943
048... BMW R75, 1943
049... BMW R75, 1943
050... BMW R60/2, 1968
051... BMW R60/2, 1968
052... BMW R50S
053... BMW R25
054... BMW R12, 1937
055... BMW R12
056... BMW R12
057... BMW R25/2, 1951
058... BMW R25/3, 1955
059... BMW R25/2
060... BMW R35, 1948
061... BMW R50/2
062... BMW R50/2
063... BMW R66, 1939
064... BMW R68
065... BMW R69S
066... BMW R90S
067... BMW, 250 cm3, 1 válec
068... BMW R60/2, 1969
069... BMW R100RS, 1978
070... BMW R90S, 1979
071... BMW R100S, 1980
072... BMW R100S/5
073... BMW R69S, 1965
074... BMW R35
075... BMW R90/S, 898 cm3, OHV, 67 k při 7000
ot/min, max 201 km/h, 1975
076... BMW R12, 745 cm3, SV, 20 k při 4000
ot/min, max 120 km/h, 1935
077... BMW R60, 594 cm3, OHV, 28k, max 120km/h, 1965 s postranním vozíkem Steib
z roku 1952
078... BMW R52, 500 cm3, SV, 12k, 1. typ standartně osazovaný světlem, 1928
079... BMW R32, první motocykl BMW, 493 cm3,
SV, 8,5 PS při 3300 ot./min, max
90km/h, 1923
080... BMW 500 cm3, rychlostní motocykl, se kterým Ernst Henne dosáhl před válkou
rychlosti 279,5 km/h.
081... BMW 500 cm3, Pohled do útrob rychlostního motocyklu.
082... BMW R80ST, 1982
083... BMW R75 sahara, 745 cm3, 1941-45
084... BMW R75 sahara, 745 cm3, 1941-45
085... BMW R32, 494 cm3, 1923
086... BMW R32, 494 cm3, 1923
087... BMW R32, 494 cm3, 1923 (nákres)
088... BMW R32, 494 cm3, 1923 (pohled zepředu)
089... BMW R63, 734 cm3, výkon 24 bhp při 4000
rpm, max 120 km/h, 1928
090... BMW Rennsport, 494 cm3, výkon 48 bhp při
8000 rpm, max 210 km/h, 1954
091... BMW R27, 250 cm3, 1965
092... BMW R27, 250 cm3, 1965
093... BMW R60, 590 cm3, výkon 28 bhp při 5600
rpm, max 145 km/h, 1967
094... BMW R90S, 898 cm3, výkon 67 bhp při
7000 rpm, max 200 km/h, 1975
095... BMW R90S, 898 cm3, výkon 67 bhp při
7000 rpm, max 200 km/h, 1975
ODKAZY: