Böhmerland-Čechie, Československo
Nejdelší
motocykl na světě. Jeho rozvor, tj. vzdálenost os kol, je 2230
mm! Tedy téměř o celý metr více, než je průměrný rozvor
normálního motocyklu. Tato světová rarita nesoucí značku Böhmerland
nebo Čechie podle toho, zda se dodávala německému nebo českému
zákazníkovi, se vyráběla v severních Čechách v Krásné Lípě
a v Kunraticích u Šluknova.
Duchovním otcem a výrobcem tohoto monstra byl Albin Liebisch,
majitel textilních továren a velký motocyklový nadšenec.
Protože se výrobou motocyklů neživil, byl jako konstruktér
úplně nezávislý a mohl realizovat své myšlenky a nápady
bez ohledu na tehdejší konstrukční směry a principy. Jeho tvůrčí
přístup ke konstrukci motocyklu byl velmi osobitý a svérázný.
Nedal se ničím ovlivnit. Šel svou cestou za svým cílem bez
ohledu na komerční stránku věci. Výsledkem jeho snah je unikátní
motocykl. Okruh zákazníků byl pochopitelně omezený. Stačil
však na to, aby se výroba udržela bez větších odbytových
problémů a bez podstatných změn od roku 1925 až do roku
1939. Hlavní odbyt byl v severních Čechách. Do jiných koutů
republiky se tyto stroje dostaly jen ojediněle. Export nebyl
vlastně žádný, několik exemplářů bylo snad vyvezeno do Německa.
Tyto motocykly se stavěly ve dvou verzích, jako krátké nebo
dlouhé chassis. Krátký dvousedadlový stroj byl dlouhý 2250
mm, dlouhý třísedadlový 3170 mm. Oba modely byly vybaveny
stejným motorem, jednoválcem 600 cm3 OHV Liebischovy vlastní
konstrukce. Motor
měl zpočátku skromný výkon 11,8 kW (16 k) při 3600
ot./min., později byl zvýšen na 17,7 kW (24 k) při 5000
ot./min. Maximální rychlost se udávala 130 km/h, u "závodní"
verze dokonce 160 km/h. Oba tyto údaje se však zdají příliš
optimistické. U standardního modelu je realističtější špička
kolem 100 km/h.
Aby prokázal kvality svých výrobků, a také ze sportovního
nadšení se Albin Liebisch zúčastnil několika závodů. Například
v mezinárodním závodě Dubí-Cínovec u Teplic se umístil
jako druhý před svým továrním jezdcem Antonínem Hawlikem.
Charakteristickým rysem motoru byl nezakrytý ventilový
mechanismus. Jezdec měl možnost sledovat chod motoru. V době
zrodu této značky to nebylo ještě tak neobvyklé. Ale během
celých 15 let na této specialitě Liebisch nic nezměnil. Výhodou
tohoto anachronismu byla ovšem snadná přístupnost. V roce
1927 vybavil Liebisch několik kusů dlouhého modelu dvěma třístupňovými
převodovkami Sturmer Archer. Jejich kombinací měl tedy
motocykl celkem devět převodů. Druhou převodovku obsluhoval
spolujezdec; to ovšem vyžadovalo dokonalou souhru. Dvojitý
trubkový rám - Liebischův patent - byl velmi robustní a dost
těžký. Liebischovi se však podařilo snížit těžiště.
Rovněž odpérování předního kola bylo velmi neobvyklé, ale
účinné, zvláště na tehdejších špatných silnicích. S dvěma
nebo dokonce třemi osobami "na palubě" se tento
motocykl považoval za ideální "grand tourer". Aby to
dokázal, podnikl Liebisch okružní jízdu Evropou. Na svou dobu
byla jízda na tomto stroji skutečně velmi pohodlná a stroj
byl nad očekávání dobře ovladatelný. Jen v zatáčkách
byla délka motocyklu nevhodná.
Na tomto motocyklu lze těžko nalézt něco zcela normálního a
běžného. Disky kol jsou z lisované oceli s typickými kruhovými
otvory. Vzhled stroje dokreslují dvě přídavné
"aerodynamické" palivové nádrže umístěné vzadu,
každá z nich na pět litrů. Tím se celková kapacita paliva
zvyšuje na 24 litry. Liebisch vyráběl také sajdkáry
"leteckého" tvaru. Se sajdkárem umožňovala kombinace
dopravu čtyř osob a ještě náhradního kola. V roce 1935 začal
Liebisch experimentovat s "lehkým" motocyklem vybaveným
dvoudobým jednoválcem 350 cm3. Motor byl ovšem jeho vlastní
konstrukce. Vývoj stroje však nebyl nikdy doveden ke konci a
dvoudobá třistapadesátka se do výroby již nedostala.
Jelikož továrna byla v oblasti Sudet, výroba motocyklů v době války nevydržela.
Byly zapotřebí jiné zbraně. V továrně se vyráběly součásti do letadel
Junkers a jiné díly. Když přišel rok 1945, Albín Liebisch se pokoušel se
neúspěšně obnovit výrobu motocyklů. Ale vše musel předat národnímu správci
a s celou rodinou musel odejít do sběrného tábora v Rabštejně pro němce
určené k odsunu. Veškerý jeho majetek byl zkonfiskován.
Asi po roce byl odsunut a usadil se v Pasově. Pokračoval ve své
vášni, a v roce 1952 zkonstruoval své poslední dílo. Tento stroj ovšem přežil
jen ve fázi prototypu.
Albín Liebisch zemřel v roce 1965 v Pasově, bez jekéhokoliv uznání ať z
české nebo německé strany. Teprve po 35 letech mu byla z iniciativy přátel
značky Čechie-Böhmerland, odhalena pamětní deska v Krásné lépe.
Po roce 1945, to s továrnou Liebische, jakož i s jinými továrnami, šlo
"z kopce". Nevyrobil. respektive nesmontoval se již jediný motocykl.
Národní správce (dřívější zaměstnanec Jawy), továrnu (použijme dnešní
výraz) vytuneloval. Jeho správcování skončilo až před soudem, ale to již
bylo pozdě. Továrna byla uzavřena v roce 1947. Budovy továrny byly strženy
a na jejich místě stojí dnes rekreační chaty. Jejich stavitelé tvrdili, že
kam kopli, tam našli nějaké, zrezavělé součásti motocyklů.
Stroje, které se přes válku zachovaly, ještě dlouho sloužily.
A nejen k účelům, k nimž byly původně určeny. Jeden oral
pole, motor jiného poháněl domácí vodárnu nebo elektrárnu,
jeden kameník s ním dopravoval kámen z lomu. Dnes jsou tyto
stroje hledány sběrateli. U nás jich existuje několik,
zrenovovaných majiteli do výstavního stavu. Jeden se dostal
dokonce až do Austrálie. A možná že ještě nějaké čekají
na objevení v zastrčených kůlnách.
FOTO:
001... Böhmerland (dlouhý se sidecarem)
002... Böhmerland (dlouhý se sidecarem)
003... Böhmerland (dlouhý se sidecarem)
004... Böhmerland (dlouhý)
005... Böhmerland (dlouhý) - kresba
006... Böhmerland (dlouhý), fotografie ze srazu Tachlovický trojúhelník
1996
007... Böhmerland (dlouhý), fotografie ze srazu v Roztokách 1997
008... Böhmerland (krátký), fotografie z výstavy Motocykl 2000
009... Böhmerland (dlouhý se sidecarem), fotografie z výstavy Motocykl 2000
010... Böhmerland (krátký), fotografie ze srazu v Roztokách 2000
011... Böhmerland Super Sport model, jednosedadlový,
výkon 26k, dosahuje rychlosti přes 150 km/h
012... Böhmerland, s motorem Zündapp 200 cm3,
poslední Liebischův konstrukční experiment (již mimo Čechy), 1952
ODKAZY: