ČZ - Česká zbrojovka, Strakonice, Československo
Genealogie:
1919 Ing. architekt Karel Bubla zakládá v Plzni zbrojařskou dílnu, se sídlem ve Strakonicích, pod názvem Jihočeská zbrojovka s. r. o.
1919 Zahájení řemeslné výroby v plzeňském Holbmayerově mlýně (30 pracovníků)
1919 září - Zahájení stavebních prací na továrních objektech ve Strakonicích
1919 Zápis v obchodním rejstříku č. 508 Jihočeská zbrojovka s. r. o. - výroba zbraní všeho druhu
1920 Změna společenské smlouvy (vstup společníků), kmenový kapitál 1 200 000 K
1923 Založení akciové společnosti s názvem "Česká zbrojovka v Praze a. s."
1929 Zahájení výroby cestovního kola značky
"Rapide"
(Předcházelo spojení s firmou Mořic Andršt v Kralupech nad Vltavou)
1930 Registrace ochranné známky ČZ
1932 Výroba prvního kola s pomocným motorkem a příprava výroby ČZ 76 Kaktus
1933 Ověřovací série motorových kol ČZ 98 ccm
1934 Zahájena sériová výroba cestovních motocyklů (ČZ 175)
1936 Zahájení výstavby pomocného závodu v Uherském Brodě (přesunutí výroby zbraní z pohraničního pásma do vnitrozemí)
1936 Uvolněná výrobní kapacita byla zaplněna rozšířením výroby modelu ČZ 350 (Zbrojovka zaměstnala 1700 lidí) a zahájením výroby obráběcích strojů
1939 Přerušení výroby motocyklů, která je nahrazena výrobou pěchotních, horských a motorizovaných kanónů a velmi přesných leteckých pum pro firmu "Junkers" (pod velením H. Guldana)
1945 červenec - Ústřední svaz průmyslu navrhuje rozdělení sféry vlivu na výrobě motocyklů - dohoda měla umožnit ovládnutí evropských trhů
1945 27. prosince - Zbrojovka znárodněna vyhláškou ministerstva průmyslu - v té době zaměstnávala 5784 zaměstnanců ČZ národní podnik - výroba motocyklů v objemové třídě 125 ccm
1946 Rozšíření výroby řetězů, stěhování do nových objektů (výroba kloubových řetězů přemístěna do bývalé tiskárny ve Vimperku)
1947 Zastavení zahraničních projektů v návaznosti na izolaci od Marshallova plánu
1948 Dne 22. února 1948 bylo památným sjezdem závodních rad rozhodnuto o znárodnění všech podniků nad 50 zaměstnanců. V duchu této myšlenky se rázem ocitlo pod křídly ČZ šestnáct menších podniků. Poslední závod v Březnici byl připojen v roce 1956. Po postupném programovém a sortimentním ozdravení zůstávají pod strakonickými křídly pouze čtyři další závody (Blatná, Vimperk, Březnice a Protivím)
1949 Zahájena výroba speciálních závodních strojů
1949 V návaznosti na předválečný systém pořídili strakoničtí vlastní děrnoštítkovou soustavu (IBM)
1954 Ukončena zbrojní výroba, převedena do Zbrojovky Uherský Brod a Brno
1955 ČZM n.p. - takto se jmenuje strakonický podnik dle nové organizační struktury
1958 Smontován miliontý motocykl ČZ 175 - typ 356
1959 Návrat značky ČZ na motocyklový trh
1960 Vyrobeno 105 100 jednostopých vozidel
1968 Představení nové typové řady (476, 477)
1991 ČZ se vrací k organizační struktuře akciové společnosti
1992 1. ledna - Ustavena dceřiná společnost ČZ Cagiva a. s., zaměstnávala 952 zaměstnanců, odloučené závody Březnice a Protivín
1997 Ukončení motocyklové produkce
ODKAZY:
, - Tříkolka ČZ 125 Orthos s motorem A, majitel: A.Frázová, kontakt: FrazovaA@up.mpsv.cz