Douglas, Bristol, England

Douglas zaujímal mezi britskými výrobci zvláštní postavení, a to hned ze dvou důvodů. První spočíval v geografické sféře, protože se Douglas na rozdíl od většiny ostatních výrobců motocyklů neusídlil v londýnské oblasti ani v průmyslové střední Anglii, nýbrž založil svou továrnu v Bristolu. Za druhé se téměř výlučně orientoval pouze na rovinné dvouválce. Tak posedlá byla společnost rovinnými dvouválci, že experimentovala s téměř každou variantou, leč jen do té míry, aby se sebeméně neodchýlila od základního konceptu (ve svých četných inkarnacích prodělala více pádu s následným vzpamatováním než kterákoli jiná) - dvouválce v podélném i příčném uspořádání, postranní ventily i OHV, hnací hřídele i hnací řetězy - avšak stále jen ty dva válce. A třebaže je příznivcům motocyklu nejznámější poválečná třistapadesátka, stojí zde za zmínku i kubatury 250, 500, 600 a 750. Společnost Douglasova bratra byla situována v prostorách slévárny, avšak přesto v letech 1902 až 1904 vyráběla součástky pro jednoválcový stroj Fairy, který tehdy stavěl pan W. J. Barter. Tento zvláštní motocykl, jehož hlavní pohon byl veden přes vačkový hřídel, se na trhu nijak nevyznamenal, avšak pan Barter se přidružil k firmě Douglas ve spolupráci s ní zkonstruoval dvouválec v rovinném uspořádání. Společnými silami na motocyklovém trhu uspěli. Takto se zrodil model E, tedy motocykl o kubatuře 350 cm3 s atmosférickými sacími ventily. V malém se začal vyrábět v roce 1907. Objem výroby poněkud vzrostl až se zavedením dvourychlostní převodovky. Přestože stroj bezproblémový ani zdaleka nebyl (dlouhé sací trubice zamrzaly, svíčka vpředu často zvlhla a přestala jiskřit), tu a tam se nějaké ty menší úspěchy objevily. Bylo to například na soutěži TT v roce 1911 nebo na Šestidenní. Model 1911 E je docela typický.
Na druhém konci vývojové řady se nacházel Dragonfly, stroj, který byl zaveden do výroby až v roce 1954, tedy přesně tři roky předtím, než firma výrobu motocyklů úplně zastavila. Byl jen další dvouválcovou třistapadesátkou, která však tentokrát obsahovala tolik inovací, že ji už nešlo jen tak zařadit mezi obyčejné, tuctové stroje. Ani navzdory existenci sportovních verzí 80 Plus a 90 Plus (nejrychlejší třistapadesátky své doby), jim nebylo souzeno dlouho žít, neboť Douglas se rozhodl motocykly ze svého výrobního programu úplně vyřadit.


FOTO:

001... Douglas, 350cm3, Flat twin, SV, pohon řemenem, 1922
002... Douglas, 250cm3, Flat twin, SV, pohon řetězem, 1930
003... Douglas, 1933
004... Douglas, s závodním náklonným sidecarem Dixon, 497 cm3, dvouválec "boxer", max 104 km/h, 1923
005... Douglas K32, 348 cm3, dvouválec "boxer" OHV, výkon 12 - 15 k, max 105 km/h, 1932
006... Douglas Dragonfly, dvouválec OHV, 348cm3, výkon 17 k při 6000 ot/min, max 120 km/h, 1955
007... Douglas, 340 cm3, douválec "boxer", výkon 2,75 PS, 1911

ODKAZY:

Zpět do galerie