Hildebrand & Wolfmüller, Německo

Mauritz SchultePrvním sériově vyráběným motocyklem na světě byl čtyřtakt o zdvihovém objemu 1488 cm3 bratrů Heinricha a Wilhelma Hildebrandových a Aloise Wolfmüllera. Tito partneři z Mnichova vyrobili od roku 1894 kolem 1000 kusů (některé zdroje hovoří až o 2000 kusech) vodou chlazeného paralelního dvouválce, který poskytoval 2,5 k při pouhých 240 otáčkách za minutu a dosahoval nejvyšší rychlosti 45 km/h. Uložení zadního kola sloužilo jako klikový hřídel a setrvačník; spojující tyče vedou přímo z pístu ke klikám namontovaných na ose. Přímým následkem tohoto spojení je kolo s malým průměrem, aby umožňovalo pomalý převod. Efekt setrvačníku byl zvětšen pryžovými pásky napojenými na každou spojovací tyč. Ty byly natahovány při zdvihu pístů a vracely uloženou energii při zpětném chodu pístu. Excentrický mosazný kroužek na kole fungoval jako vačka a řídil otevírání výfukového ventilu. Západkový mechanizmus na válci zajišťoval, že se ventily otevírali ve válcích střídavě, a díky němu nemusela mít vačka poloviční rychlost než motor. Provozní brzdu - ocelový polštářek, tlačící na přední pneumatiku - doplňovala v případě nutnosti dlouhá zadní tyč, která se při spuštění zarývala do silnice. Rychlý vývoj jednostopého světa způsobil, že tento stroj brzy zastaral a jeho výroba byla ukončena v roce 1897.

FOTO:

001... Hildebrand & Wolfmüller, 1488 cm3, výkon 2,5 k při 240 ot/min, max. 45 km/h, 1894
002... Hildebrand & Wolfmüller, 1488 cm3, výkon 2,5 k při 240 ot/min, max. 45 km/h, 1894
003... Hildebrand & Wolfmüller, 1488 cm3, výkon 2,5 k při 240 ot/min, max. 45 km/h, 1894 (čelní pohled) 
004... Hildebrand & Wolfmüller, 1488 cm3, výkon 2,5 k při 240 ot/min, max. 45 km/h

ODKAZY:

 

Zpět do galerie