James, Birmingham, England

Pojem James mnozí bezděčně spojují s lehkými motocykly, třeba takovými, jako byly v padesátých letech stroje s motory Villiers, určené k běžnému pojíždění. Firma ve skutečnosti vyráběla motocykly hned v prvních dnech své existence - byla založena roku 1902 - a až do roku 1930 vyprodukovala několik typů se čtyřdobým motorem. Kulminační bod tohoto období tvořil dvouválec o půllitrové kubatuře. Ale James rozjížděl výrobu v malém, neboť nebyl ničím více než pouhým bývalým výrobcem jízdních kol ve střední Anglii. První stroj, do něhož se pustil, nebyl žádný zázrak - jen kolo s pedály a malým motorkem (Minerva nebo Derby). Pohyb byl přenášen na kolo řemenem nebo třecími kotouči.
Ačkoli společnost nikdy nevešla ve známost zvláštními inovacemi, jistě stojí za zmínku její James "Safety" z roku 1908. Místo tradičního plochého rámu tvořila základ tohoto stroje otevřená konstrukce. Někdejší opěrky na nohy nahradila pohyblivá šlapadla. Brzdy vykonávaly aktivní pohyb směrem dovnitř, odpružené sedlo bylo řešeno jako listové. Kola byla uchycena v rámu pomocí vřetene, takže je bylo snadné demontovat v případě píchnutí pneumatiky. Motocykl Safety komerčně neuspěl, ale jistě ovlivnil další stroje. Firma James se však raději vrátila ke konvenčnějším typům. Krátce před první světovou válkou i po jejím skončení se začaly objevovat dvěstěpadesátkové a třistapadesátkové jednoválce a posléze spatřil světlo světa velmi moderní dvouválec "V" s rozvody OHV. V podstatě vypadal jako Brough Superior. Výrobce se u každého svého stroje zaručoval, že dosáhne rychlosti 80 mil/h. Nebyl to však takový stroj, který by se dal prodávat i v těžkých dobách hospodářské deprese. Po roce 1930 se už firma James nezmohla na nic většího než dvěstěpadesátky.
Tohoto programu se držela po celý zbytek své existence. Vyráběla autocykly s motory Villiers a stroje k běžnému pojíždění o kubaturách od 98 do 250 cm3. Později, když už ji převzala do svého vlastnictví společnost Associated Motor-cycles (jinými slovy AJS-Matchless), používala rovněž vlastní dvoudobé motory AMC.

 

FOTO:

001... James, 1914
002... James "V-Twin" OHV, 1932 "Speedway"
003... James "V-Twin" OHV, 1932 "Speedway"
004... James "V-Twin" OHV, 1932 "Speedway"
005... James "V-Twin" OHV, 1932 "Speedway"
006... James, 1942?
007... James 350 Super Sport, 1928
008... James Superswift, motor Villiers 350 cm3, 1962

ODKAZY:


Zpět do galerie