James, Birmingham, England
Pojem James mnozí bezděčně spojují s lehkými
motocykly, třeba takovými, jako byly v padesátých letech
stroje s motory Villiers, určené k běžnému pojíždění.
Firma ve skutečnosti vyráběla motocykly hned v prvních dnech
své existence - byla založena roku 1902 - a až do roku 1930
vyprodukovala několik typů se čtyřdobým motorem. Kulminační
bod tohoto období tvořil dvouválec o půllitrové kubatuře.
Ale James rozjížděl výrobu v malém, neboť nebyl ničím více
než pouhým bývalým výrobcem jízdních kol ve střední
Anglii. První stroj, do něhož se pustil, nebyl žádný zázrak
- jen kolo s pedály a malým motorkem (Minerva nebo Derby).
Pohyb byl přenášen na kolo řemenem nebo třecími kotouči.
Ačkoli společnost nikdy nevešla ve známost zvláštními
inovacemi, jistě stojí za zmínku její James
"Safety" z roku 1908. Místo tradičního plochého rámu
tvořila základ tohoto stroje otevřená konstrukce. Někdejší
opěrky na nohy nahradila pohyblivá šlapadla. Brzdy vykonávaly
aktivní pohyb směrem dovnitř, odpružené sedlo bylo řešeno
jako listové. Kola byla uchycena v rámu pomocí vřetene, takže
je bylo snadné demontovat v případě píchnutí pneumatiky.
Motocykl Safety komerčně neuspěl, ale jistě ovlivnil další
stroje. Firma James se však raději vrátila ke konvenčnějším
typům. Krátce před první světovou válkou i po jejím skončení
se začaly objevovat dvěstěpadesátkové a třistapadesátkové
jednoválce a posléze spatřil světlo světa velmi moderní
dvouválec "V" s rozvody OHV. V podstatě vypadal jako
Brough Superior. Výrobce se u každého svého stroje zaručoval,
že dosáhne rychlosti 80 mil/h. Nebyl to však takový stroj,
který by se dal prodávat i v těžkých dobách hospodářské
deprese. Po roce 1930 se už firma James nezmohla na nic většího
než dvěstěpadesátky.
Tohoto programu se držela po celý zbytek své existence. Vyráběla
autocykly s motory Villiers a stroje k běžnému pojíždění o
kubaturách od 98 do 250 cm3. Později, když už ji převzala do
svého vlastnictví společnost Associated Motor-cycles (jinými
slovy AJS-Matchless), používala rovněž vlastní dvoudobé
motory AMC.
FOTO:
001... James, 1914
002... James "V-Twin" OHV, 1932 "Speedway"
003... James "V-Twin" OHV, 1932 "Speedway"
004... James "V-Twin" OHV, 1932 "Speedway"
005... James "V-Twin" OHV, 1932 "Speedway"
006... James, 1942?
007... James 350 Super Sport, 1928
008... James Superswift, motor Villiers 350 cm3, 1962
ODKAZY: