Ochranné známky Jawa...
JAWA, Československo

Poznámka k logům:
Uprostřed: Tato nechráněná ručně malovaná značka se objevila na prvních motocyklech Jawa 500.
Vlevo nahoře: Od roku 1930 požívá tato značka s iniciály zakladatele "FJ" ochranných práv.
Vlevo dole: Po znárodnění byly iniciály "FJ" nahrazeny mezikružím, rozměry i obsah zůstaly identické.
Dole: V duchu znárodňovacího procesu používal na čas strašnický Ogar tuto upravenou značku pro motocykly (Ogar-Jawa 350)
Vpravo nahoře: V roce 1954 byla pro motocykly tzv. "národní řady" využívána společná značka, kde ČZ zaujímá jakési náhradní - dočasné postavení místo mezikruží. Vzhledem k odporu patriotů ze strany obou výrobců se později vrací každý ke své značce.
Vpravo dole: Motocykly Jawa vyráběné v Povážských strojárnách jsou doplněny symbolem používaným u stojů Manet.

Genealogie:

1918    Založení podniku v Mnichově Hradišti (společníci ing. F. Janeček, F. Kohoutek, M. Fabiánová).Ing. Dr. techn. h. c. František Janeček, 23. 1. 1878 - 4. 6. 1941

1922    Zbrojovka Ing. F. Janeček - nová výroba v Praze.

1926    Rozšíření závodu v Kvasinách.

1927    Rozšířena výroba granátů v Zámku u Prahy.

1928    Výstavba slévárny v Týnci nad Sázavou.

1929    Zahájení výroby motocyklů v Janečkově zbrojovce v Praze na Pankráci, Na Zelené lišce. První typ - Jawa 500 OHV podle licence Wanderer.

1932    První série dvoudobého motocyklu Jawa 175 ccm s motorem Viliers.

1933    Zahájení výroby vlastního modelu 175 Speciál.

1934    Do výroby uveden motocykl vlastní konstrukce - Jawa 350 SV. Sériová výroba dvoudobého stroje Jawa 250.

1934    Oficiální zahájení výroby automobilů Jawa 700.

1935    Debut sportovně cestovního stroje Jawa 350 OHV.

1936    Zahájení sériové výroby modelu Robot.

1937    Zahájení výroby nového modelu Jawa Minor I.

1938    Výstavba nového závodu v Brodcích nad Sázavou.

1939    Sériová výroba zlepšeného typu dvoudobého motocyklu Jawa 250 Duplex Blok.

1939    Zahájení vývoje revolučního modelu, který byl ukončen až v roce 1946.

1940    Zahájena výroba v Brodcích nad Sázavou (později základní závod národního podniku Jawa v Týnci nad Sázavou).

1941    4. června - Zemřel zakladatel ing. František Janeček.

1945    červenec - Ústřední svaz průmyslu vyvolává jednání o rozdělení sféry vlivu v motocyklovém průmyslu - Jawa se má stát dominantním výrobcem v kategoriích nad 150 ccm.

1945    prosinec - Zbrojovka Ing. F. Janeček znárodněna vyhláškou ministerstva průmyslu - vznikají Závody 9. května - "zakládající závody světové značky Jawa".

1947    Zastavení zahraničních aktivit v návaznosti na odmítnutí Marshallova plánu.

1947    Do sériové výroby uveden motocykl Jawa 250- "pérák".

1948    22. února - Bylo rozhodnuto o znárodnění všech podniků nad 50 zaměstnanců (rozhodnutí přijal památný sjezd závodních rad), což ovlivnilo strukturalizaci subdodavatelů.

1948    Zahájena výroba dvouválcové třistapadesátky pod značkou Ogar.motor Jawa 500 OHC

1952    Zahájení sériové výroby motocyklů Jawa 500 OHC.

1953    Postaven národní rekord 209,9 km/h (G. Havel, Jawa 500 2×OHC).

1954    Zahájena výroba motocyklů národní řady Jawa-ČZ 250 a 350 - "kývačka".

1955    Ukončen vývoj malého motocyklu Jawa 50 Pionýr, výroba zahájena v Povážských strojárnách v Povážské Bystrici.

1957    Jaromír Čížek na Jawě se stává ministrem Evropy v motokrosu.

1958    Zahájena výroba mopedu Jawetta.

1958    Stroje a jezdci Jawy vítězí v Šestidenní soutěži (GaPa).

1959    Ukončení "národních" motocyklových aktivit ve společném projektu Jawa-ČZ.

1963    Výroba zlepšených typů Jawa 250 a 350 Sport.

1964    Jawa převzala výrobu plochodrážních motocyklů v závodě Divišov (delimitace).

1966    Výroba motocyklů Jawa 350 Californian.

1966    B. Briggs - mistr světa na ploché dráze (Jawa 500 DT).

1967    Debut čtyřválcové Jawy 350 na MS.

1968    Výroba motocyklů Jawa 350 Oilmaster s odděleným olejovým mazáním.

1970    Výroba motocyklů Jawa 250 a 350 Bizon.

1973    Zahájena sériová výroba motocyklu Jawa 350 - typ 634.

1973    Debut nové třistapadesátky "634" a výtězství v Šestidenní v USA.

1974-76    Ukončení vývoje silničních závodních motocyklů Jawa.

1978    Prototypy čtyřdobých strojů řady 820, 824.

1984    Zahájení výroby modelu "638".

1988    Změna organizační struktury - ustavení Jawa s. p.

1990    Představení modernizovaného modelu "639".

1991    Další modernizace v podobě typu "640".

1992    Typ "640" upraven pro potřebu policie a armády.

1994    Rozšířena modelová řada o motocykl Jawa 50 typ 585 a 586.

1994    Modely Tempo a Master o kubaturách 250 ccm.

1997    Představení motocyklů Jawa 125 typy 810 Chopper a 810.5 Travel.

1997    Majetkové propojení s vodňanským výrobcem Moto Union, výrobky Dandy 50 a 125 nesou označení Jawa Union.

1999    Lehký čtyřtaktní motocykl Robby typ 587 o obsahu 100 ccm.

FOTO:

Sériové motocykly JAWA:
Jawa 500 OHV
(podle licence Wanderer - motocykl Wanderer K500)- první typy -1(1929)-, -2(1929)-, -3(sidecar)-,  inovované typy -4-, -5(~1932)
Jawa Williers- -1(1932)-, -2(1932)-, -3-, - 4(1933)-, -5("vodník", 1934)-
Jawa 350 SV- -1(1934)-, -2(1934)-, -3-, -4-
Jawa 250 Special-1(1938)-
Jawa 175 Special
-1(1939)-
Jawa 250 Duplex-Blok-1(1939)-, -2(1939)-, -3(1939)-, -4-
Jawa 350 OHV-1(1937)-, -2(Special, 1939)-, -3(Special, 1935)-
Jawa 100 Robot- -1(1937)-, -2-, -3-, -4-
Jawa "Pérák"- -1(1946)-, -2(1950)-, -3-, -4(typ 10)-, -5-, -6(sidecar)-, -7(1947)-, -8(rikša-pro vývoz) -, -9-, -10(Ogar 350 s nepůvodní detaily, 1948)-, -11(sidecar)-, -12(sidecar), -13(350ccm)-, -14-, -15-, -16(motor)-
Jawa 500 OHC- -1-, -2(1952)-, -3(1955)-, -4-, -5(sidecar, 1952)-
Jawa 50/550 Pionýr- -1(1954)-, -2-, -3(1954)-, -4-
Jawa 50/555 Pionýr- -1(1956-59)-
Jawa 50/551- -1(1957-59)-
Jawetta- -1(Sport, 1960)-
Jawa 50/20 Pionýr- -1-, -2(1962)-, -3-
Jawa 50/21 Pionýr- -1(1965)-, -2-
Jawa 50/23 Mustang- -1-, -2(1969-82)-, -3-
Jawa 90- -1(Roadsterl typ36)-, -2(Trail typ 30)-, -3(Roadster)
Jawa(-ČZ) "Kývačka" resp. "Panelka"- -1(353 (Standard), 1953-54)-, -2(353, 1954)-, -3-, -4(353/03, 1956, -5(353/03, 1956)-, -6(354/04, 1964)-, -7(353/02)-, -8(592, 1969)-, -9(sidecar)-, -10(Automatic)-, -11(559/03 Automatic, 1967)-, -12(350 Automatic)-, -13-, -14(353/04, 1959)-, -15(1964)-, -16(590/00 pro švédskou armádu, 1956-64)-, -17(579 pro Švédsk, 1964)-, -18(361/00/04 pro Jugoslávii)-, -19(590/00/03 "Kanada", 1965)-, -20(361/02 pro severské země, 1956-66)-, -21(360/03 pro ČSLA, 1966)-, -22(350cc)-, -23-
Jawa Californian- -1(Californian IV, 1967)-, -2(590/04/04, 1967)-, -3(362/00/02, 1973)-, -4(590/05/03, 1967-75)-, -5(362 Oilmaster)-, -6-
Jawa - Unifikovaná řada- -1(350, 1968)-, -2(175/603, 1966)-, -3(1962-65)-, -4(623, 1968-71)-, -5(175, 1965-68)-. -6(1967)-, -7
Jawa Bizon- -1-, -2(1970)-
Jawa 350/634- -1(1974)-, -2(634-5-50, 1979), -3(1974)-, -4-, -5(634.5 -z prospektu)-, -6(z prospektu)-, -7(v bedně na Kubu)-, -8-
Jawa 350/638- -1(1986)-, -2(1986)-
Jawa 350/639- -1(1990)-, -2(Chopper, 1994)-, -3(Chopper)-
Jawa 350/640- -1( Red Style Sport)-, -2(Red Style)-, -3(Blue Style, 1991)-, -4(sidecar, 1992)-, -5(White Style Sport, 1993)-, -6(Policie, 1993)-, -7(Delivery Bike, 1994)-, -8(Armádní, 1994)-
Jawa 50 Mosquito- -1(585, 1995)-, -2(585, 1995)-
Jawa (ostatní)- -1(125 Chopper, 1998)-, -2(125 Travel, 1999)-, -3(Master, 1996)-, -4(593 Mater)-, -5(593 Tempo)-, -6(100 Robby, 1999)-, -7(100 Robby, 1999)-, -8(Enduro Sport)-, -9(420, 1997)
Sportovní a speciální motocykly JAWA:
plochodrážní motocykly- -1-, -2-, -3-, -4-, -5-, -6-, -7-
silniční motocykly- -1-, -2-, -3-
motocykly na Šestidenní soutěž a terénní motocykly- -1-, -2-, -3-, -4-, -5-
Ing. Dr. techn. h. c. František Janeček (23. 1. 1878 - 4. 6. 1941):
Ing. Dr. F. J.
Ing. Dr. F. J.
titulní stránka časopisu Jawa doma
Ing. Dr. F. J. (r. 1937)
Ing. Dr. F. J. po úspěšném lovu
Ing. Dr. F. J. se sportovním referentem Autoklubu taj. Ronovským (r. 1936) 
Ing. Dr. F. J. s Dr. Freiem
Ing. Dr. F. J. na ploché dráze se závodníkem Stanislavem
Ing. Dr. F. J. na závodě 1000 mil (r. 1935)
Ing. Dr. F. J. při své promoci (r. 1938) na české vysoké škole technické
Ing. Dr. F. J. s týmem svých vozů před startem závodu 1000 mil (r. 1935)
Ing. Dr. F. J. a šéfredaktor Vilém Heinz při odjezdu závodníku Jawy na šestidenní (r. 1936)
zleva: Ing. F. Janeček junior, F. Brand, G. W. Pattchet, J. Scott, Ing. Dr. F. Janeček
Ing. Dr. F. J. nad strojem pro šestidenní (r. 1936)
posmrtný sádrový snímek tvůrčí ruky Ing. Dr. Františka Janečka
Ostatní...
Továrna Jawy "Na Zelené lišce"- -1-, -2-
Továrna v Týnci nad Sázavou- -1-, -2-
Jawa 50/550 s Miroslavem Donutilem na titulní straně časopisu MS
3 x Jawa - kresba od V. Zapadlíka
Jawa 50 - reklama Mototechny na zadní straně časopisu Automobil 7/'78
Jawa 50 - reklama Mototechny na zadní straně časopisu Automobil 8/'79
Jawa 350/634 - prospekt - 1. strana, 2. strana
Jawa 350/634 - v bedně, připravena na vývoz na Kubu
A další Jawky v různých "prospektech"... -1-, -2-, -3-, -4-, -5-, -6-, -7-, -8-, -9-
Prospekt k motocyklům Jawa Robot, 175, 250, 350 OHV.
V roce 1936 se v pražských ulicích objevila stanoviště dopravních strážníků s reklamou na automobily a motocykly Jawa.
I dnes má Jawa reklamu.

ODKAZY:

 Podrobnější historie Jawy je např. na stránkách Jawamanie.

Zpět do galerie