JAWA, Československo
Poznámka k logům:
Uprostřed: Tato nechráněná ručně malovaná značka se objevila na
prvních motocyklech Jawa 500.
Vlevo nahoře: Od roku 1930 požívá tato značka s iniciály
zakladatele "FJ" ochranných práv.
Vlevo dole: Po znárodnění byly iniciály "FJ" nahrazeny
mezikružím, rozměry i obsah zůstaly identické.
Dole: V duchu znárodňovacího procesu používal na čas strašnický
Ogar tuto upravenou značku pro motocykly (Ogar-Jawa 350)
Vpravo nahoře: V roce 1954 byla pro motocykly tzv. "národní řady"
využívána společná značka, kde ČZ zaujímá jakési náhradní - dočasné
postavení místo mezikruží. Vzhledem k odporu patriotů ze strany obou výrobců
se později vrací každý ke své značce.
Vpravo dole: Motocykly Jawa vyráběné v Povážských strojárnách
jsou doplněny symbolem používaným u stojů Manet.
Genealogie:
1918 Založení podniku v Mnichově Hradišti (společníci ing. F. Janeček, F. Kohoutek, M. Fabiánová).
1922 Zbrojovka Ing. F. Janeček - nová výroba v Praze.
1926 Rozšíření závodu v Kvasinách.
1927 Rozšířena výroba granátů v Zámku u Prahy.
1928 Výstavba slévárny v Týnci nad Sázavou.
1929 Zahájení výroby motocyklů v Janečkově zbrojovce v Praze na Pankráci, Na Zelené lišce. První typ - Jawa 500 OHV podle licence Wanderer.
1932 První série dvoudobého motocyklu Jawa 175 ccm s motorem Viliers.
1933 Zahájení výroby vlastního modelu 175 Speciál.
1934 Do výroby uveden motocykl vlastní konstrukce - Jawa 350 SV. Sériová výroba dvoudobého stroje Jawa 250.
1934 Oficiální zahájení výroby automobilů Jawa 700.
1935 Debut sportovně cestovního stroje Jawa 350 OHV.
1936 Zahájení sériové výroby modelu Robot.
1937 Zahájení výroby nového modelu Jawa Minor I.
1938 Výstavba nového závodu v Brodcích nad Sázavou.
1939 Sériová výroba zlepšeného typu dvoudobého motocyklu Jawa 250 Duplex Blok.
1939 Zahájení vývoje revolučního modelu, který byl ukončen až v roce 1946.
1940 Zahájena výroba v Brodcích nad Sázavou (později základní závod národního podniku Jawa v Týnci nad Sázavou).
1941 4. června - Zemřel zakladatel ing. František Janeček.
1945 červenec - Ústřední svaz průmyslu vyvolává jednání o rozdělení sféry vlivu v motocyklovém průmyslu - Jawa se má stát dominantním výrobcem v kategoriích nad 150 ccm.
1945 prosinec - Zbrojovka Ing. F. Janeček znárodněna vyhláškou ministerstva průmyslu - vznikají Závody 9. května - "zakládající závody světové značky Jawa".
1947 Zastavení zahraničních aktivit v návaznosti na odmítnutí Marshallova plánu.
1947 Do sériové výroby uveden motocykl Jawa 250- "pérák".
1948 22. února - Bylo rozhodnuto o znárodnění všech podniků nad 50 zaměstnanců (rozhodnutí přijal památný sjezd závodních rad), což ovlivnilo strukturalizaci subdodavatelů.
1948 Zahájena výroba dvouválcové třistapadesátky pod značkou Ogar.
1952 Zahájení sériové výroby motocyklů Jawa 500 OHC.
1953 Postaven národní rekord 209,9 km/h (G. Havel, Jawa 500 2×OHC).
1954 Zahájena výroba motocyklů národní řady Jawa-ČZ 250 a 350 - "kývačka".
1955 Ukončen vývoj malého motocyklu Jawa 50 Pionýr, výroba zahájena v Povážských strojárnách v Povážské Bystrici.
1957 Jaromír Čížek na Jawě se stává ministrem Evropy v motokrosu.
1958 Zahájena výroba mopedu Jawetta.
1958 Stroje a jezdci Jawy vítězí v Šestidenní soutěži (GaPa).
1959 Ukončení "národních" motocyklových aktivit ve společném projektu Jawa-ČZ.
1963 Výroba zlepšených typů Jawa 250 a 350 Sport.
1964 Jawa převzala výrobu plochodrážních motocyklů v závodě Divišov (delimitace).
1966 Výroba motocyklů Jawa 350 Californian.
1966 B. Briggs - mistr světa na ploché dráze (Jawa 500 DT).
1967 Debut čtyřválcové Jawy 350 na MS.
1968 Výroba motocyklů Jawa 350 Oilmaster s odděleným olejovým mazáním.
1970 Výroba motocyklů Jawa 250 a 350 Bizon.
1973 Zahájena sériová výroba motocyklu Jawa 350 - typ 634.
1973 Debut nové třistapadesátky "634" a výtězství v Šestidenní v USA.
1974-76 Ukončení vývoje silničních závodních motocyklů Jawa.
1978 Prototypy čtyřdobých strojů řady 820, 824.
1984 Zahájení výroby modelu "638".
1988 Změna organizační struktury - ustavení Jawa s. p.
1990 Představení modernizovaného modelu "639".
1991 Další modernizace v podobě typu "640".
1992 Typ "640" upraven pro potřebu policie a armády.
1994 Rozšířena modelová řada o motocykl Jawa 50 typ 585 a 586.
1994 Modely Tempo a Master o kubaturách 250 ccm.
1997 Představení motocyklů Jawa 125 typy 810 Chopper a 810.5 Travel.
1997 Majetkové propojení s vodňanským výrobcem Moto Union, výrobky Dandy 50 a 125 nesou označení Jawa Union.
1999 Lehký čtyřtaktní motocykl Robby typ 587 o obsahu 100 ccm.
FOTO:
Sériové motocykly JAWA:
Jawa 500 OHV (podle licence Wanderer - motocykl
Wanderer K500)- první typy -1(1929)-, -2(1929)-,
-3(sidecar)-, inovované typy -4-, -5(~1932)
Jawa Williers- -1(1932)-, -2(1932)-,
-3-, - 4(1933)-, -5("vodník",
1934)-
Jawa 350 SV- -1(1934)-, -2(1934)-,
-3-, -4-
Jawa 250 Special-1(1938)-
Jawa 175 Special-1(1939)-
Jawa 250 Duplex-Blok-1(1939)-, -2(1939)-,
-3(1939)-, -4-
Jawa 350 OHV-1(1937)-, -2(Special,
1939)-, -3(Special, 1935)-
Jawa 100 Robot- -1(1937)-, -2-,
-3-, -4-
Jawa "Pérák"- -1(1946)-, -2(1950)-,
-3-, -4(typ 10)-, -5-,
-6(sidecar)-, -7(1947)-, -8(rikša-pro
vývoz) -, -9-, -10(Ogar 350 s nepůvodní
detaily, 1948)-,
-11(sidecar)-, -12(sidecar), -13(350ccm)-,
-14-, -15-, -16(motor)-
Jawa 500 OHC- -1-, -2(1952)-,
-3(1955)-, -4-, -5(sidecar,
1952)-
Jawa 50/550 Pionýr- -1(1954)-, -2-,
-3(1954)-, -4-
Jawa 50/555 Pionýr- -1(1956-59)-
Jawa 50/551- -1(1957-59)-
Jawetta- -1(Sport, 1960)-
Jawa 50/20 Pionýr- -1-, -2(1962)-,
-3-
Jawa 50/21 Pionýr- -1(1965)-, -2-
Jawa 50/23 Mustang- -1-, -2(1969-82)-,
-3-
Jawa 90- -1(Roadsterl typ36)-, -2(Trail
typ 30)-, -3(Roadster)
Jawa(-ČZ) "Kývačka" resp. "Panelka"- -1(353
(Standard), 1953-54)-, -2(353, 1954)-, -3-,
-4(353/03, 1956, -5(353/03,
1956)-, -6(354/04, 1964)-, -7(353/02)-,
-8(592, 1969)-, -9(sidecar)-, -10(Automatic)-,
-11(559/03 Automatic, 1967)-, -12(350
Automatic)-, -13-, -14(353/04,
1959)-, -15(1964)-, -16(590/00 pro
švédskou armádu, 1956-64)-, -17(579 pro Švédsk,
1964)-, -18(361/00/04 pro Jugoslávii)-, -19(590/00/03
"Kanada", 1965)-, -20(361/02 pro severské země,
1956-66)-, -21(360/03 pro ČSLA, 1966)-, -22(350cc)-,
-23-
Jawa Californian- -1(Californian IV, 1967)-, -2(590/04/04,
1967)-, -3(362/00/02, 1973)-, -4(590/05/03,
1967-75)-, -5(362 Oilmaster)-, -6-
Jawa - Unifikovaná řada- -1(350, 1968)-, -2(175/603,
1966)-, -3(1962-65)-, -4(623,
1968-71)-, -5(175, 1965-68)-. -6(1967)-,
-7
Jawa Bizon- -1-, -2(1970)-
Jawa 350/634- -1(1974)-, -2(634-5-50,
1979), -3(1974)-, -4-, -5(634.5
-z prospektu)-, -6(z prospektu)-, -7(v
bedně na Kubu)-, -8-
Jawa 350/638- -1(1986)-, -2(1986)-
Jawa 350/639- -1(1990)-, -2(Chopper,
1994)-, -3(Chopper)-
Jawa 350/640- -1( Red Style Sport)-, -2(Red
Style)-, -3(Blue Style, 1991)-, -4(sidecar,
1992)-, -5(White Style Sport, 1993)-, -6(Policie,
1993)-, -7(Delivery Bike, 1994)-, -8(Armádní,
1994)-
Jawa 50 Mosquito- -1(585, 1995)-, -2(585,
1995)-
Jawa (ostatní)- -1(125 Chopper, 1998)-, -2(125
Travel, 1999)-, -3(Master, 1996)-, -4(593
Mater)-, -5(593 Tempo)-, -6(100
Robby, 1999)-, -7(100 Robby, 1999)-, -8(Enduro
Sport)-, -9(420, 1997)
Sportovní a speciální motocykly JAWA:
plochodrážní motocykly- -1-,
-2-, -3-,
-4-, -5-,
-6-, -7-
silniční motocykly- -1-,
-2-, -3-
motocykly na Šestidenní soutěž a terénní motocykly- -1-,
-2-, -3-, -4-,
-5-
Ing. Dr. techn. h. c. František Janeček (23. 1. 1878 - 4. 6. 1941):
Ing. Dr. F. J.
Ing. Dr. F. J.
titulní stránka časopisu Jawa doma
Ing. Dr. F. J. (r. 1937)
Ing. Dr. F. J. po úspěšném lovu
Ing. Dr. F. J. se sportovním referentem Autoklubu taj.
Ronovským (r. 1936)
Ing. Dr. F. J. s Dr. Freiem
Ing. Dr. F. J. na ploché dráze se závodníkem Stanislavem
Ing. Dr. F. J. na závodě 1000 mil (r. 1935)
Ing. Dr. F. J. při své promoci (r. 1938) na české vysoké
škole technické
Ing. Dr. F. J. s týmem svých vozů před startem závodu
1000 mil (r. 1935)
Ing. Dr. F. J. a šéfredaktor Vilém Heinz při odjezdu závodníku
Jawy na šestidenní (r. 1936)
zleva: Ing. F. Janeček junior, F. Brand, G. W. Pattchet, J.
Scott, Ing. Dr. F. Janeček
Ing. Dr. F. J. nad strojem pro šestidenní (r. 1936)
posmrtný sádrový snímek tvůrčí ruky Ing. Dr. Františka
Janečka
Ostatní...
Továrna Jawy "Na Zelené lišce"- -1-,
-2-
Továrna v Týnci nad Sázavou- -1-,
-2-
Jawa 50/550 s Miroslavem Donutilem na titulní
straně časopisu MS
3 x Jawa - kresba od V. Zapadlíka
Jawa 50 - reklama Mototechny na zadní straně časopisu
Automobil 7/'78
Jawa 50 - reklama Mototechny na zadní straně časopisu
Automobil 8/'79
Jawa 350/634 - prospekt - 1. strana, 2.
strana
Jawa 350/634 - v
bedně, připravena na vývoz na Kubu
A další Jawky v různých "prospektech"... -1-,
-2-, -3-, -4-,
-5-, -6-, -7-,
-8-, -9-
Prospekt k motocyklům Jawa Robot, 175, 250, 350
OHV.
V roce 1936 se v pražských ulicích objevila stanoviště dopravních strážníků
s reklamou na automobily a motocykly Jawa.
I dnes má Jawa reklamu.
ODKAZY:
Podrobnější historie Jawy je např. na stránkách
Jawamanie.