Norton, Velká Británie


James Landsdowne Norton začal působit v motocyklovém oboru roku 1901. Zemřel v roce 1925, ve věku 56 let.1902- James Lansdowne Norton dodával součástky motocyklů včetně rámů pro motorová kola Clément-Garrard. Brzy se objevil stroj Norton s motorem Clément. Následovaly další stroje s motory Moto-Reve a Peugeot. V roce 1907 vyhrál Rem Fowler TT na modelu s vidlicovým dvouválcem Peugeot. Byl to první z mnoha velkých závodních úspěchů firmy Norton, na kterých byla Nortonova reputace založena.
První motor, který nesl jméno Norton (jednoválec SV 490 cm3) byl vyroben v roce 1908. Firma pokračovala ve výrobě širokého spektra jednoválců - od závodních a turistických až po jednoduché užitkové stroje.1923 Od roku 1922 se vyráběly jednoválce OHV. V roce 1927 byl představen závodní stroj OHC. Tyto stroje byly velmi úspěšné a postupně se vyvinuly ve známou značku Manx. Svůj první řadový dvouválec (OHV 497 cm3) vyrobil Norton až v roce 1948. Objem byl postupně zvětšován až na 828 cm3. V roce 1950 byl na závodních strojích (později i u běžné produkce) představen "peřinový" rám s kyvnou vidlicí.
V roce 1952 převzala Nortona společnost AMC. Výroba byla přestěhována do továrny Matchless. Když v roce 1966 AMC zkrachovala, skupina se spojila se společností Villiers vyrábějící motory a motocykly se znovu objevily pod značkou Norton Villiers. V roce 1967 se objevil stroj Commando. Používal verzi starých dvouválcových motorů strojů Norton 745 cm3 (později 828 cm3), montovaných do nového rámu přes pružné bloky, což výrazně snížilo vibrace. Pak (1973) se k Nortonu připojily BSA a Triumph a vytvořily skupinu Norton-Villiers-Triumph (NVT), která však v roce 1977 zkrachovala.
Jméno Norton se znovu objevilo na stroji s motorem Wankel, který byl dodáván britské policii. Od roku 1988 byl dostupný i pro veřejnost. Závodní verze byly velmi úspěšné.
Od roku 1992 společnost změnila několikrát majitele; avšak prodej motocyklů nebyl nikdy tak úspěšný, aby byla společnost životaschopná.

FOTO:

001... Klíčové postavy Nortonu James Norton a ladič O´Donovan pózují s jezdcem Rexem Juddem.
002... Norton International, 500 cm3, OHC, jednoválec, 1956
003... Norton International, 500 cm3, OHC, jednoválec, 1951
004... Norton International, 500 cm3, jednoválec, 1948
005... Scéna s vítězícím Nortonem z počátku 30. let.
006... Norton
007... Norton CS1
008... Norton Model 18
009... Norton M25 Racer, 1926
010... Norton International Manx, 1936
011... Norton Commando
012... Norton Monx Daytona Racer, 1949
013... Norton 16H, 500 cm3, SV, 1942 (displayed in Canadian Army)
014... Norton Modell 88 Dominator
015... Norton Single
016... Norton 650SS, 1963
017... Norton Fastback, 1972
018... Norton 490 cm3, 1930 "Speedway"
019... Norton 490 cm3, 1930 "Speedway"
020... Norton 490 cm3, 1930 "Speedway"
021... Norton 490 cm3, 1930 "Speedway" (motor)
022... Norton ES2
023... Norton CS1, 490 cm3, jednoválec OHC, výkon 20 k, max. 128 km/h, 1927
024... Norton CS1, 490 cm3, jednoválec OHC, výkon 20 k, max. 128 km/h, 1927 (motor)
025... Noton Model 19, 1926
026... Norton Manx, 500 cm3, jednoválec DOHC, výkon 54 k při 7200 ot/min, max. 225 km/h, 1962
027... Norton Dominator 99, max. 160 km/h, 1956
028... Norton 650 SS, 1966
029... Norton Commando 750 Fastback, 1969
030... Norton Model 30 International, 490 cm3, 1936
031... Norton Dominator
032... Norton Side Valve, 490 cm3, výkon 12 k při 3000 ot/min, max. 121 km/h, 1920
033... Norton Model 18, 490 cm3, výkon 18 k, max. 129 km/h, 1924
034... Norton Model 30 International, 490 cm3, OHC, výkon 29 k při 5000 ot/min, max. 137 km/h, 1936
035... Norton 500, 490 cm3, výkon 35 k při 6000 ot/min, max 177 km/h, 1958
036... Norton BS "Old Miracle", 490 cm3, SV, výkon 3,5 k, max. 113 km/h, 1912
037... Norton Model 18, 490 cm3, OHV, výkon 18 k, max. 129 km/h, 1927
038... Norton NRS588 Rotary Racer, 588 cm3, výkon 135 k

ODKAZY:


Zpět do galerie