Předem: Pokud se o mně chcete cosi dozvědět, popřípadě vidět další fotografie (z moto-rodinného alba :) ), tak si prosím klikněte.
A začnu tím
nejlepším :-)... Moje první. JAWA 50 typ 21 Sport, r. v. 1975. Dostal jsem jí ve čtrnácti, a
byl jsem "uchvácen". Od té doby bylo jasné co bude
moje priorita. Měla hodně jetou oranžovou barvu a byla
polepená opravdu roztodivnými samolepkami. Do tohoto stavu jsme
jí společně s otcem a strejčkem Jíchou (vyskákaným chocholoušem) dali v roce 1995.
Ale znáte to...
člověk chtěl stále víc, fichtlík přestal stačit a
člověk by ho chudáčka strhal... Takže přišlo na řadu
něco silnějšího. Tím silnějším se stala JAWA 250 typ 353, r. v. 1955.
...zablokovalo se zadní kolo a zastavil jsem se po 20-ti
metrech v protisměru (ještě, že tam skoro nic nejezdí)... Zbyla jen černá
čára od pneu a já spocenej a vykulenej... ustál jsem to... ufff... :-)
Tak tady je
moje eMuška. Sovětský motocykl M-72, r.
v. 1952. Výrobce: IMZ, Irbitskiy Motocycletnyi Zavod,
Irbit, Sverdlovsk region, USSR. Jestli vám
připomíná BMW, tak se nemýlíte. Tento stroj je kopií BMW R71. Otec ho získal od
jednoho pána, asi v roce 1974, výměnou za pionýra a 1000,-Kčs... :o). Její
renovaci jsem dělal asi v letech 1997-99. Přesto, že jsem se snažil, jedná se
samozřejmě o amatérskou renovaci. Na něčem se přeci začít musí a M-72 není zase
tak vzácná, aby mě za to zarytí veteránisté nakopali...
...
další fotografie eMky, z otcovo éry zde.
V roce 1998 jsem
koupil tento stroj. Je to ČZ
175 typ 482.5 Trail, r. v. 1973 (?). Je celkem svižná a momentálně
jezdím hlavně na ní. Pokud máte jakékoliv materiály k této motorce (dobové
prospekty, různé informace, či cokoliv jiného), prosím napište!
Od hodného
souseda jsem dostal Péráka. Bohužel byl desítky let rozebraný ve
vlhkém chlévu, což se na něm podepsalo. S renovací jsem začal o prázdninách
2001. "Výhodou" je, že je to levná
verze s lakovanými ráfky a nádrží, což se mi z hlediska mých omezených
finančních zdrojů hodilo. Takže tady je JAWA 250 typ 11
"Pérák",
r. v. 1953.
Před renovací..., v průběhu renovace...
Stav po prázdninách v září 2002:
Podobně jako u M-72 jde o mou amatérskou renovaci v podmínkách, které se zdaleka neblíží těm, jaké bych si představoval, ale dělal jsem co jsem mohl a výsledek holt je jaký je...
K motoru: Jelikož chodily dotazy čim a jak je... takže...
hlavu jsem pískoval (ale doporučuji spíš si s tím trochu pohrát a očistit
normálně), válec jsem stříknul barvou ve spreji (SPRAY HT, do 650 °C,
400 ml, výrobce AutoK, Peter Kwasny, Made in Germany), s kterou mám dobré zkušenosti z použití na výfuk Čízy. Víka
motoru jsem vzal nejprve dráťákem (jemným), protože byly silně zkorodovaný,
potom brusnou pastou a nakonec silichromem. (Leštit do zrcadlova to nemá
cenu, muselo by se to stříknout nějakým lakem, protože by to stejně
zase zašlo, a navíc to původně pokud vím nebylo.) Samotné bloky motoru
jsou vzaté jen tím dráťákem a umyté, protože to jsou hrubé odlitky
(nebroušené).
K barvě: Stejně jako na M-72, i na Péráčka, jsem použil (z důvodu
finančních) finskou tixotropní syntetiku Miranol od f. Tikkurila. Tu míchají
podle vzorku, který si přinesete sebou. Bohužel přesný odstín, který seděl
dle vzorníku (RAL 3004) nemohli namíchat, takže nakonec červená je RAL 3011 a
bílá-krémová je RAL 9002 (bohužel ani ta příliš nesedí - moc světlá a
šedá).
Linky: Přemýšlel jsem jak udělat linky. Chtěl jsem si, co jen
šlo, udělat sám, ale na linky jsem si stále netroufal. Nakonec jsem u kamaráda
(Marvina) viděl na jeho OHCanovi linky, které si dělal sám pomocí samolepící
linky STAR Line od f. MOTIP. Vypadaly opravdu dobře. Jsou poměrně levné (10 m
za 64,-Kč), a co je hlavní, velice snadno a rychle se dělaly. I ostré záhyby
jdou dobře, aniž by se linka zvlnila. Doporučuji! ...i když to samozřejmě není
nic pro ortodoxní veteránisty.
O
prázdninách (2000) jsem sehnal mašinku ČZ 180 typ 487.44, r. v.
1994. Dva roky nejezdila a stála venku na dešti, sněhu a sluníčku, což se
na ní podepsalo. A aby měl brácha něco na ježdění, přenechal jsem jí jemu.
Když jsem si jí tak prohlížel, je až s podivem, kolik součástí se od 70-tých
let nezměnilo. Pokud někdo o ní máte nějaké informace - různé
jako např. počet vyrobených kusů, a jiné zajímavosti, prosím vás, aby jste mi napsali.
!!!
KOUPÍM TECHNICKÝ PRŮKAZ K ČZ 180/487.4 !!!
Předem děkuji za nabídky.
Další mé "mašinky" a vraky:
ČZ 150C...
Jawa 50 typ 21...
Jawa 50 typ 550...
Jawa 250 typ 353...
ČZ 175 typ 477.01...
Jawa 175 Special...
Tatran S 125...
Stadion S 22...
Pokud se o mně chcete cosi dozvědět, popřípadě vidět další fotografie, tak si prosím klikněte.
Neustále sháním motocykl JAWA 500 OHC (hlavně pro jeho vzhled a úžasný zvuk :-) ), jehož exempláře jsou mimo mojí cenovou relaci. Takže kdyby jste o nějakém cenově příznivém věděli, tak mi prosím napište... to je nepravděpodobné že??? (nebo ne?). Pochopitelně ocením také tipy na jiné motoveterány.
V neposlední řadě sháním, kdo levně dělá chromování. Takže pište!!!
Prosba: Pokud někde objevíte jakéhokoliv veterána a sami sním nic nezmůžete, nabídněte ho člověku, který se o něj zodpovědně postará - !!! ALE POZOR NA OBCHODNÍKY S "ŽELEZNÝM MASEM" !!!