První značka výrobků firmy L&K je  blízká tehdejším znakům cyklistických klubů, tedy s motivem kola a lipových ratolestí.
Laurin & Klement, Království České (Republika Československá)

Z Laurinova zápisníčku - čtverečkovaný papír byl zřejmě charakteristickým znakem nejen pro počáteční korespondenci, ale i výkresovou dokumentaci. Správné umístění motoru v rámu připravilo technickému řediteli jistě mnoho bezesných nocí.V roce 1894 se knihkupec Václav Klement a mechanik Václav Laurin rozhodli založit dílnu a začít vyrábět bicykly. V Mladé Boleslavi si pronajali malou dílnu, kde začali s opravami a brzy zde vyrobili první bicykl s názvem Slavia.
Konstrukce bicyklu byla velmi dobrá a byl o ně velký zájem. Netrvalo dlouho a firma se přestěhovala do větších prostor, kde už zaměstnávala 12 lidí. Za čtyři roky už tyto prostory nestačily, postavili novou výrobní halu, kde pracovalo 40 lidí na 26 strojích. Bicykly se vyráběly ve třech velikostech a různých barvách. Kuriozitou bylo, že v nabídce byly i trojkolky vyráběné na převoz materiálu, který byl umístěný nad předním kolem, nad zadním kolem nebo vedle bicyklu. Tyto trojkolky měli nosnost 250 kilogramů.
Václav Klement kolem roku 1920 Zprávy o motorových bicyklech přivedli podnikatele Klementa do Paříže, odkud si přivezl motorovou dvojkolku. Zkušenosti s tímto strojem ukázali na jeho velkou poruchovost a nespolehlivost. Při výrobě vlastního motoru v L&K byly použity jiné konstrukční řešení. Zapalování žhavící trubicí bylo nahrazeno zapalováním elektromagnetickým. Zpracování benzínu bylo karburátorem, který byl ovládaný páčkami na řidítkách. Převod na zadní kolo byl plochým řemenem. Vývoj motocyklu pokračoval úspěšně, v roce 1899 byl představený model IV, který našel mezi zákazníky dobré uplatnění.
68 zaměstnanců mladoboleslavského závodu vyrábělo nadále bicykly a motorové dvojkolky s označením A a B - Slavia.
Václav Laurin na přelomu století Zájem o tyto nové dopravní prostředky byl ze začátku velmi malý a většina výrobků šla na export. Právě vývoz umožňoval pokračovat ve vývoji motocyklů. Nabízené byly typy pro ženy, vznikl i motocykl chlazený vodou a velmi zajímavý čtyřválec. V nabídce byly i různé přívěsné a postranní vozíky.
Jednoduchá a účelná konstrukce motocyklů z Mladé Boleslavi byla inspirující i pro další výrobce. Velmi dobré prodejní výsledky se projevily i na různých výstavách doma i v zahraničí. V roce 1902 byli dosáhnuty první dobré sportovní výsledky. Za největší úspěch se považuje vítězství v roce 1902 na trati Paříž-Vídeň. Do cíle náročné tratě dlouhé 1430 kilometrů dorazily jen dva motocykly, a to značky Laurin & Klement. Celou tuto trať ujely za 31 hodin bez poruchy.
Úspěchy ve výrobě motocyklů přivedli majitele k rozhodnutí zrušit výrobu bicyklů a věnovat se jen motocyklům. V roce 1903 měl podnik už více než 200 zaměstnanců a roční výroba se blížila k dvěma tisícům kusů. Nejlepší reklamou pro výrobce jsou výsledky ve sportovních soutěžích. Pochopili to i v Mladé Boleslavi a v roce 1904 se motocykly Laurin & Klement zúčastnily 64 závodů, ve kterých získaly 56 prvních a 59 druhých a třetích míst.
Výsledky ve výrobě motocyklů přivedly firmu zákonitě k výrobě automobilů, s kterou se začalo v roce 1905. Prvním automobilem byl dvouválcový voiturett. Už o rok později byl připravený na prodej a soutěže. Z pohledu motocyklových nadšenců je jen škoda, že s výrobou motocyklů se přestalo a firma se zaměřila jen na výrobu automobilů. Slibný rozběh výroby motocyklů mohl přinést mnoho zajímavých modelů. Náskok firmy Laurin & Klement před ostatními výrobci motocyklů byl těžko dosažitelný a konkurence si oddychla, když výrobu motocyklů ukončila.

FOTO:

... předem jeden hezký obrázek z jednoho z prospektů na velocipedy L&K (nelze nic než souhlasit!!!)
... První působiště firmy - dnes již neexistující dům Na Hejtmánce č. p. 49/III
... Montovna motocyklů v nové budově roku 1905
001... L&K Slavia typ A, 184 cm3, čtyřdobý jednoválec (automatický sací a postranní výfukový ventil), výkon 1,25 k, max 30 km/h, 1899-1901 (první sériově vyráběný motocykl fi L&K)
002... L&K Slavia typ B, 240 cm3, čtyřdobý jednoválec (automatický sací a postranní výfukový ventil), výkon 2 k, max 40 km/h, 1899-1904 
003... L&K Slavia typ BD, 331 cm3, -"-, výkon 2,5 k, max 40 km/h, 1902-1904 (dámský motocykl - kryt hnacího řemenu)
004... L&K Slavia (sedadlo spolujezdce nad předním kolem motocyklu byl experiment bez budoucnosti)
005... L&K Slavia typ CT (tandem pro pána a dámu)
006... L&K Slavia typ BZN, 353 cm3, čtyřdobý jednoválec (automatický sací a postranní výfukový ventil), výkon 3 k, max 50 km/h, 1903-1905 
007... L&K Slavia typ L, 353 (452, 633) cm3, čtyřdobý jednoválec (automatický sací a postranní výfukový ventil), výkon 3 (4) k, max 50 (60, 70) km/h, 1902-1910 (nejrozšířenější motocykl L&K)
008... L&K Slavia typ L, -"-, s postranním vozíkem
009... L&K Slavia typ L, -"-, v provedení z roku 1907
010... L&K Slavia typ LW, 633 cm3, kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec (automatický sací a postranní výfukový ventil), výkon 4 k, max 70 km/h, 1903-1905 
011... L&K Slavia typ CC, 491 cm3, čtyřdobý dvouválec (automatické sací a postranní výfukové ventily), výkon 3 k, max 70 km/h, 1903-1906
012... L&K Slavia typ CC, 1904 (fotografie ze srazu "Jízda elegance 2000" v Roztokách)
013... L&K Slavia typ CCD, 615 cm3, -"-, výkon 4 k, max 75 km/h,1904 (fotografie z výstavy "Motocykl v armádě", 1999)
014... L&K Slavia typ CCR, 812 cm3, -"-, výkon 5 k, max 85 km/h, 1904-1910
015... L&K Slavia typ CCRW, 812 cm3,kapalinou chlazený -"-, výkon 5 k, max 85 km/h, 1904-1905
016... L&K Slavia typ CCCC, 812 cm3,čtyřdobý čtyřválec (automatické sací a postranní výfukové ventily), výkon 5 k, max 75 km/h, 1904-1905 (se čtyřmi příčnými klikovými hřídeli byla vyrobena v jediném kuse)
017... L&K Slavia typ CCCC, 812 cm3,čtyřdobý čtyřválec (automatické sací a postranní výfukové ventily), výkon 5 k, max 75 km/h, 1904-1905 (druhé provedení typu CCCC)
018... L&K tříkolka typu LW, 780 cm3, čtyřdobý jednoválec (automatický sací a postranní výfukový ventil), výkon 5 k, max 40 km/h, 1905-1911 (tříkolka s nákladní skříní, dodána např. i mexické poště)
019... L&K tříkolka typu LW, 780 cm3, čtyřdobý jednoválec (automatický sací a postranní výfukový ventil), výkon 5 k, max 40 km/h, 1905-1911 (tříkolka pro řidiče a dva spolujezdce)
020... L&K Slavia typ B?, ..., 1903
021... L&K Slavia typ CCR, ..., 1905
022... L&K Slavia typ CCCC, 1905 - kresba od V. Zapadlíka
023... L&K Slavia, 1905
024... L&K Slavia, se závěsným vozíkem 
025... L&K L, 1902-1910
026... L&K LW, 1905-1911

ODKAZY:

 Co mohu vřele doporučit je známá knížka Dědeček automobil, od Adolfa Branalda. Já který chovám odpor k literatuře, kterou jsem jako předmět ve škole nesnášel a ve které jsme byli nuceni se učit o nehorázném množství pochybných autorů a jejich děl, když jsem si tuto knihu přečetl (stalo se to až v době, kdy mě již s literaturou na škole "neopruzovali"), bylo mi opravdu pěkně. Jelikož literatuře nerozumím, nemohu posoudit, jak literárně hodnotné je toto dílo, ale to je mi upřímně jedno. Zkrátka je to jedna z knížek mému srdci nejbližších.

V sekci "Články" je článek Tři mušketýři, který se týká právě značky Laurin & Klement.

Zpět do galerie