URAL® - IMZ (Irbitskiy Motocycletnyi Zavod) , SSSR

Historie motocyklové značky" URAL® " začíná s ruským předválečným plánováním. Rusko vědělo, že by brzy mohlo dojít k válce proti třetí říši a Hitlerovi. Armáda dostala rozkaz mobilizovat ve všech složkách, včetně pozemních sil, které by mohly bránit rodnou zem před vpádem německé "pancéřové" armády včetně zvláštních sil. Německé speciální síly měly tisíce BMW sidecarů, které si německá armáda oblíbila kvůli jejich manévrovatelnosti, spolehlivosti, ekonomičnosti a jednoduché údržbě. Sidecar nesoucí kulomet a vojáka se zásobami byl pro Rusi obávanou "zbraní". Znamenitost těchto motocyklů se sidecary začala tuto legendu.

Zpět ve starém SSSR, roku 1939, ruští inženýři v Moskvě pilně demontovali 5 motocyklů BMW koupených z Německa přes několik švédských prostředníků. Inženýři okopírovali design BMW ve všech detailech a udělali formy pro výrobu vlastních motorů a převodovek v Moskvě. (Mimochodem, Harley-Davidson také udělal kopie BMW a dodal okolo 1000 modelů XA s plochým dvouválcem s pohonem zadního kola hřídelem, pro US armádu během II. světové války.) Brzy byl závod schopen v Moskvě produkovat stovky ruských sidecarů. V té době neměl motocykl ještě žádné jméno. Ruští vojenští stratégové se báli, že v Moskvě by byl závod snadným terčem. Padlo tedy rozhodnutí přesunout jej dále na východ, pryč z dosahu bombardování, doprostřed horské oblasti Ural, bohaté na zdroje.

Umístění bylo vybrané v malém obchodním městě Irbit, umístěným na okraji sibiřských planin. Jediná budova na místě byl pivovar a ta byla brzy předělána na první budovu komplexu na stavění motocyklu "Ural". Během II. světové války bylo pro ruskou armádu vyrobeno přes 5000 "URALů" (motocykly stále neměli oficiální jméno). Bojovali proti Němcům na mnoha místech, v mnoha bitvách a museli být překvapením pro německé řady.
Historie URALu začala se slávou pomáhat porazit strach z Hitlerových armád na ruských a evropských bojištích. 

URAL byl postaven pouze pro vojáky, do konce padesátých let, kdy další továrna na Ukrajině byla postavena k převzetí práce a Irbitské Motocyklové Závody (IMZ) se začaly soustředit na motocykly pro domácí spotřebu. Popularita "rigů" u rusů stabilně rostla a v šedesátých letech byla veškerá produkce přeorientována na civilní potřebu. 

Tovární město Irbit mělo přes 50000 obyvatel, většina z nich byla závislá na továrně kvůli živobití. Město mělo pouze jednu další továrnu, produkující speciální zrcadla a sklo. Hlavním produktem továrny jsou dnes "heavy duty" URAL motocykly se sidecarem navržené pro drsné ruské cesty.

URAL sidecarové motocykly jsou vybaveny čtyřtaktním vzduchem chlazeným plochým dvouválcovým motorem (boxer), čtyřrychlostní převodovkou se zpátečkou, pohon zadního kola jest hřídelí, spojka je suchá dvoulamelová, brzdy bubnové.

Motocykly jsou zejména prodávány na vnitřní ruský trh. Také byly vyváženy do Velké Británie, Francie, Itálie, Řecka, Švédska, Německa, Egypta, Íránu, Japonska, Mexika, Peru, Nového Zélandu, do severských zemí a do mnoha dalších.

URAL MOTO továrna dnes.

Irbitská továrna byla založená v roce 1941. V listopadu 1992 se přetransformovala do akciové společnosti. Majetkové podíly ve společnosti Ural Moto jsou následující: 40% management a zaměstnanci, 38% bylo zprivatizováno (vlastní je většinou management a zaměstnanci) a 22% si ponechala vláda.

Město Irbit se nachází asi 200 kilometrů od Ekatěrinburgu (kdysi Sverdlovsk) a je dostupné po železnicí a silnici.

Celková plocha továrního komplexu je 68,1. Délka vlastní železnice uvnitř komplexu je 3,9 km. Délka silnic 7,1 km.

Továrna má vývojové středisko pro nové produkty, stroje, nástroje a náčiní. Zaměstnává kvalifikované a odborné pracovní síly, které mohou být cvičeny na technické vysoké škole a technické škole v Irbitu.

Továrna má své slévárny (na železo, ocel, lehké kovy), lisovny i kovárny.

Pro lakování a galvanování jsou používány linky automatických strojů, některé z nich vyrobené v Německu a Maďarsku. Dopravníkové montážní linky pro motory, převodovky a motocykly jsou vybavené pneumatickými nástroji.

Více než 80% výroby  je prováděno ručně. Většina vybavení byla propůjčena do Ruska od Spojených států v II. sv. v., ale po válce materiál a stroje zůstali v továrně.

Továrna vyrábí také nějaké součástky pro automobilový průmysl v Rusku.

DNĚPR dodatky:

Mnozí lidé si pletou dalšího sovětského výrobce motocyklu s URALem. Tento motocykl se jmenuje "Dněpr." Krátká historie Dněpru následuje.

Dněpr je stavěný továrnou v Kyjevu, na Ukrajině známý jako KMZ (Kyjevské Motocyklové Závody). Továrna KMZ začala fungovat na konci padesátých let, když sovětští plánovači připravovali ukončit vojenskou produkci URALů v IMZ a přeměnit IMZ továrnu výhradně na civilní produkci. Jako většina výrobků SSSR podniků, KMZ produkty neměly žádné oficiální jméno, reklama nebo marketing nebyl povolen. Avšak, lidé mají rádi jména, a protože KMZ byla umístěná blízko Dněpru, který teče skrze hlavní město Kyjev, jméno se zrodilo a brzy bylo přiřazeno motorkám vyjíždějícím z KMZ.

Dněpr byl navržen inženýry URALu, ale daný do Kyjeva pro vojenskou produkci. Nejdříve byl stavěn pouze ve verzi s hnaným sidecarem (typ 16), který měl hnací hřídel, který běžel pod úhlem 90° k malé převodovce, z které šel hřídel na kolo sidecaru. To je stejný design jako ve verzi URALu používaného v 2. sv. v. Pozdější modely byly bez hnaného sidecaru a sólo. 

URAL s pohonem sidecaru byl znovu uveden na svět v roce 1995. Nejnovější model Sportsman-Patrol je velmi zajímavý. Má řidičem zapojitelný převod na sidecar. Má uzávěrku diferenciálu, která umožňuje jet špatným terénem lépe. Tento může být zapojen pouze v "off-road" podmínkách, jinak by bylo obtížné se strojem manévrovat a zatáčet, pro běžnou jízdu je lepší pohon pouze jednoho kola. Je to jedinečný motocykl na světě s touto vlastností. 

Vytvoření druhé továrny na motocykly Dněpr (KMZ), vedlo k pomalé, ale jisté separaci designu a specifické uniformity. Mnoho neinformovaných myslí, že URAL a DNĚPR jsou stejné stroje. Oni jasně nejsou. Následující seznam ukazuje hlavní rozdíly v motoru a převodovce.

Rozdíly mezi motocyklem DNĚPR a URAL:
DNĚPR
-Dněpr má hliníkové válce s ocelovou vložkou 
-Dněpr má hnací hřídel uložen v kluzném pouzdře
-Dněpr má hnací hřídel ze dvou částí 
-Dnepr má olejovou pumpu   V   
URAL®
-Ural má litinové válce 
-Ural má hnací hřídel uložen na jehlách
-Ural má hnací hřídel jako jednu část 
-Ural má olejovou pumpu poháněnou od váčkového hřídele (dobře známý BMW návrh) 

Rychlostní skříň je zaměnitelná mezi oběma motocykly, avšak rychlosti jsou rozdílné. Dněpru byl daný vzhled od URALu, zatímco URAL od té doby vzhled zlepšil.

Poloautomatická spojka u Dněpru nepracuje dobře a řazení je nespolehlivé. Spojka u Dněpru je používaná jen pro spouštění.

Dněpr nemá odklápěcí zavazadlový prostor - musí se odstranit sedadlo.

URAL má "lever-action" přední vidlice.
EML vidlice mohou být instalovány na Dněpr (a BMW).

Tentýž alternátor, ale Ruský pro URAL® je OK, Ukrajinský pro Dněpr je nespolehlivý.

Brzdy jsou stejné, ale Dněpr má lano namísto pevného prutu pro kolo sidecaru.


FOTO:

001... Ural 3 - celkový pohled
002... Ural 3 - pohled zboku
003... Ural 3 - pohled zepředu
004... Ural IMZ (civilní)
005... Ural sidecar Classic
006... Ural sidecar Bullet
007... Ural - továrna
008... Ural IMZ-8.103 GEAR-UP/"Standart"
009... Ural IMZ-8.103 GEAR-UP/"Standart" (s osádkou)  
010... Ural IMZ-8.103 GEAR-UP/"Standart"
011... Ural IMZ-8.103 GEAR-UP/"Desert"
012... Ural IMZ-8.103 GEAR-UP/"Peace Keeper"
013... Ural IMZ-8.103 GEAR-UP/"Standart" ( v akci)  
014... Ural "Chopper"
015... Ural IMZ-8.4010 (nákladní tříkolka)
016... Ural Tourist, 649 cm3, OHV, max. 100 km/h, 1995
017... Ural Tourist, 649 cm3, OHV, výkon 35 hp, max. 105 km/h, 1997
018... Ural Tourist Italia, 649 cm3, OHV, výkon 35 hp, max. 105 km/h, 1997
019... Ural Sportsman, 1997

Motocykly M-72, které vyráběl IMZ od roku 1941 až do 19..:
00... Technické údaje
01... M-72, 1956
02... M-72
03... M-72
04... M-72
05... M-72
06... M-72 - kolony těchto motocyklů (dobová fotografie, 1941)
07... M-72 - kolony těchto motocyklů (dobová fotografie, zima)
08... M-72 a tři vojáci (dobová fotografie, 1944)
09... M-72 přes potok... (dobová fotografie)
10... M-72 a nákladní automobily ZIL (dobová fotografie)

ODKAZY:

 

Zpět do galerie